VLADIMÍR TURNER:
Wise Monkeys
13.12.2022 – 16.2.2023
Galerie Cella a Hovorny, Opava
Zahájení proběhne 13.12. v 18 hodin před Hovornami na Masarykově tř. 

Ať už jde o videa a filmy, objekty, instalace, intervence ve veřejném prostoru nebo performance, je Vladimírova tvorba prostoupena reakcemi na problematická společenská témata a kritikou globálního konzumně orientovaného světa. Svými jasnými a srozumitelnými gesty se vyjadřuje k širokému spektru současných problémů. Ač často pracuje s lokálním kontextem – například krize bydlení v Praze, znečištění v Bangkoku nebo problematika greenwashingu představená v Luhačovicích – je až bolestné uvědomit si, že se tyto problémy týkají celého světa.

Navzdory neustálé společenské a politické kritice obsažené v Turnerových dílech jej ale nelze zařadit „jen“ do kategorie angažovaného umění. Vedle angažovanosti je pro Vladimírovy projekty typická silná vizualita, často i paradoxní hravost. Méně známé, ale neméně zajímavé jsou potom jeho poetické experimenty s matérií videa a dokumenty připravované pro veřejnoprávní média a neziskové organizace.

Výstava Wise Monkeys se prostřednictvím Turnerových videí, instalací a takřka surrealistických objektů táže po tom, zda se navzdory svému přístupu k přírodě a zdrojům můžeme nadále považovat za nejmoudřejší živočichy obývající Zemi.

VLADIMÍR TURNER (*1986, Praha) studoval v letech 2005–2009 na pražské FAMU (audiovizuální studia) a v letech 2010–2013 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (ateliér Intermediální konfrontace, J. David); od roku 2020 pokračuje v doktorském studiu na pražské Akademii výtvarných umění. Absolvoval stáže a rezidenční pobyty v Buenos Aires (2008–2009, Universidad de Cine), Valencii, Brisbane, Toulouse (2013, Office de la créativité), Rotterdamu (2014, Het Wilde Wetten) ad. Výběr ze samostatných výstav: Cool District, Het Wilde Weten, Rotterdam, Berlínskej Model, Praha, 2014; Frutti di Mare, NoD Gallery, Praha, 2018; Matter of Time, Projet Space Festival, Berlín, 2019; Gas Chamber, Bunk Gallery, Most, 2021. V oblasti dokumentárního filmu získal řadu ocenění v ČR i zahraničí a zúčastnil se mnoha mezinárodních festivalů. V roce 2017/2018 vedl ateliér hostujícího pedagoga v Centru audiovizuálních studií na pražské FAMU.

www.sgnlr.com

kurátor: Matěj Frank

So 12. 11. 2022 | 10.00–22.00 | Praha, Humpolec, Brno, Olomouc, Opava

Opavská část akce zahrnuje komentovanou prohlídku výstavy Aly Savashevich, performance Petra Válka a koncert Michala Kindernaye (viz Itinerář cesty).

Společně s platformou Studio Performance Art (SPA) vypravujeme PerformanceBus na jednodenní cestu z Prahy přes Čechy, Moravu do Slezka a zpět. Našimi zastávkami budou kulturní instituce, parkoviště na městském okruhu a benzínové pumpy, které se stanou místy performativních intervencí.
➟ ➟ ➟
PerformanceBus odráží naší snahu dencetralizovat pozornost směřovanou k různorodým platformám, institucím i individuálním aktivitám věnujících se performance artu v různých částech ČR. Tato cesta chce být zároveň určitým gestem, vybídnutím k většímu propojování a spolupráci jednotlivých aktérů a aktérek. PerformanceBus tak můžeme vnímat jako kouzelný portál, jako poznávací zájezd nebo jako epické putování.

Řidič: Marcel
Kurátoři: Antonín Brinda & Petr Dlouhý (SPA), Matěj Frank & Kuba Frank (Bludný kámen)
Produkce: Anežka Medová
Grafika: Darja Lukjanenko

Participující umělci*umělkyně*instituce
➟ BLUDNÝ KÁMEN
➟ 8SMIČKA
➟ AVA: MOVING SPACES 
➟ BASEMENT PROJECT
➟ RURARTMAP
➟ MICHAL KINDERNAY
➟ PETR VÁLEK
➟ PAF: JINÉ VIZE 
➟ ALA SAVASHEVICH

Jízdenku můžete koupit na tomto odkazu.
Jízdenka zahrnuje cestu tam i zpět + vstup na veškerý program + kávu a čaj během cesty.
Jídlo si řeší každý individuálně. Obědová pauza je plánovaná v blízkosti IKEA, večeře proběhne v rámci rozchodu v Opavě. Po cestě budou zastávky u benzinových pump.
Omezená kapacita 35 míst.

Itinerář cesty 
➟ 09:30 meeting-point Studio ALTA
➟ 10:00 odjezd
➟ 10:30 Michal Kindernay – RurArtMap (přednáška v autobuse)
➟ 11:30 8smička (návštěva galerie, setkání s kurátorským týmem)
➟ 13:45 parkoviště Avion Shopping Park (oběd v IKEA + koncert AVA)
➟ 16:10 Basement project performance group (ORLEN Benzina, Žerůvky – Olomouc)
➟ 17:00 PAF – pásmo filmů (promítání v autobuse)
➟ 18:10 Opava (rozchod po městě s večeří, návštěva Galerie Cella a Hovoren)
➟ 19:30 Petr Válek, Michal Kindernay – performance a koncert v Matičním domě

➟ 22:00 odjezd

➟ 22:30 překvapení 
➟ 03:00 příjezd PRAHA

ALA SAVASHEVICH: JE TADY ZEĎ, KTEROU NEVIDÍME | VERNISÁŽ
2. 11. – 8. 12. 2022
Galerie Cella a Hovorny

Ala Savashevich, původem běloruská umělkyně žijcící dlouhodobě v polské Wrocławi, využívá výtvarné prostředky ke komentování a kritice minulé i současné politické a společenské situace. Ať už jde o reálie rodného Běloruska, celého východního bloku, ale přeneseně také všech kolonialismem stižených zemí i jejich kolonizátorů, její práce vypovídají o kolektivní paměti, její cenzuře, vymázávání nebo aktualizaci. Obsahově navazuje na východoevropské umělce a umělkyně, kteří se výrazně prosadili po pádu železné opony, kdy se z vlastní zkušenosti, ale zároveň již z odstupu a svobodně vyjadřovali k prožité totalitní realitě. Její pozice je nicméně kvůli specifické situaci v poslední evropské diktatuře na prahu jejího vstupu do válečného konfliktu na straně agresora zcela autentická a aktuální, a její odstup a svoboda veřejně představovat svou práci jsou možné jen díky životu v emigraci.

Ala Savashevich (*1989, Stolin, BLR) Vystudovala Běloruskou státní akademii umění (Minsk, 2010-2014) a Akademii výtvarných umění Eugeniusze Gepperta (Wrocław, 2014-2017). V roce 2021 absolvovala postgraduální studium na Akademii výtvarných umění Jana Matejky v Krakově. Umělkyně pracuje s instalací, fotografií, videem a performancí a účastnila se výstav v Bělorusku, Polsku, na Ukrajině, v Německu a Rakousku. V současné době žije a pracuje v polské Wrocławi.

POHYB–ZVUK–PROSTOR 2022
15. 10. 2022 od 17h
Továrna Litultovice, Litultovice 168

Autorem letošní programové koncepce festivalu je polský kurátor a teoretik Paweł Szroniak.

S přihlédnutím k 70. výročí premiéry skladby 4’33“ je letošní ročník festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor věnován dílu Johna Cage. Poněkud paradoxně však na programu není provedení žádného z četných Cageových děl. Tvorba amerického skladatele je zde vnímáná pouze jako výchozí bod pro hlubší úvahy o stavu, funkci a perspektivách experimentální hudby a zároveň jako pracovní materiál, který podléhá další reinterpretaci, rekontextualizaci a přepisování. Pozvaní umělci budou hledat zásadní body v korpusu Cageových děl a uvádět je do vztahu s dílem vlastním.

Vystupující:
Alessandro Bosetti
www.melgun.net
Anna Zaradny
http://contemporarylynx.co.uk/portfolio-anna-zaradny
Prague Quiet Music Collective
www.pqmc.cz
Edka Jarząb
www.bandcamp.com/robottohero
Marcin Barski
www.marcinbarski.bandcamp.com
Konrad Gęca
www.mathka.bandcamp.com/album/art-of-choices
_____

Alicja Jodko, Mariusz Jodko – dokumentace činnosti Galerie Entropia ve Wrocławi
www.entropia.art.pl

Karolina Pietrzyk, Gilbert Schneider, Tobias Wenig – Zang pat phwut
www.gilbertschneider.com/fourthirtythree
_____

Od 16h proběhne komentovaná prohlídka výstavy Magdaléna Manderlová & Michal Kindernay: Po proudu zvuku v Galerii Cella v Opavě.

Po skončení akce bude zajištěna doprava do Opavy (s přestupem na vlak do Ostravy).

OPAVA: PO PROUDU ZVUKU II — MAGDALÉNA MANDERLOVÁ & MICHAL KINDERNAY
Galerie Cella a Hovorny
23. 8. – 15. 10. 2022
Zahájení proběhne před Hovornami na Masarykově tř., následně se přesuneme do Galerie Cella.
Po zahájení proběhne v Matičním domě koncert Bryana Eubankse a Xaviera Lopeze v rámci cyklu Pohyby–Zvuky–Prostory, který v letošním roce připravuje kurátor Paweł Szroniak.

Dlouholetým výstavním tématem Bludného kamene je zvuk a zvuková prostředí. S touto vrozenou preferencí pořadatele a organizátora experimentálních koncertů a řady netradičních multimediálních a intermediálních výstav koresponduje i pokračující spolupráce s Magdalénou Manderlovou a Michalem Kindernayem. Na podzim loňského roku představili tito umělci v Galerii Cella částečné průzkumy terénu souvisícího s řekou Opava a zvuky, které vydává a které kolem ní zní. Nyní se tvůrci chystají svou více než roční práci uzavřít a představit veřejnosti. Kromě zahájení výstavy je součástí celého konceptu obou umělců křest publikace Po proudu zvuku, zahájení internetové aktivity Zvuky Opavy a komentované poslouchárny krajiny kolem řeky Opavy.

Výstava samotná je estetickým uchopením zvuku jako takového a zvuku, který zní kolem řeky Opavy. Publikace Po proudu zvuku je subjektivně objektivní literární zprávou o Opavě, jejím okolí, její historií a především o její stejnojmenné řece a zvucích, které bylo a je možno slyšet. Komentovaná poslouchárna by měla nechat zaznít zvuk krajiny v její autentické podobě a konečně webové stránky Zvuky Opavy by měly být otevřeným depozitářem zvuků tohoto města a jeho okolí. Uskutečňováním možností těchto stránek má Opava historickou příležitost vlastnit a rozvíjet svou zvukovou paměť, tedy něco pro Opavu zcela nového a jedinečného.

DOPROVODNÉ PROGRAMY K VÝSTAVĚ:

27. 8. 
Po proudu zvuku: zvuková citlivost v terénu 
Celodenní exkurze, série přednášek a procházek po Opavském regionu

22. – 23. 9.
Kozmic Sounds – celodenní vysílání na Radio Art Zone
www.radioart.zone

15. 10. 
Komentovaná prohlídka výstavy v rámci festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor

www.zvukyopavy.cz

Výstavní projekt Po proudu zvuku byl finančně podpořen Ministerstvem kultury ČR, Magistrátem města Opavy, Norwegian Visual Artists Fund, Trondheim kommunea Office for Contemporary Art Norway.

Foto: Kuba Kožiál

23. 7. – 30. 9. 2022 | Továrna Litultovice | Litultovice 168

Zahájení výstavy proběhne v rámci festivalu Hadámku hobluj! v sobotu 23. 7. v 15 hodin.
Výstava bude přístupná PO–PÁ 9–14 h, jiný čas a o víkendech po telefonické domluvě.

„Ve své vlastní umělecké tvorbě se Tomáš Skalík v posledních letech zabývá především tzv. kontaktním sochařstvím, které studuje prací s kamenem. Skulptury, které z tohoto bádání vznikají jsou určeny ke kvazi funkčnímu užívání a nabádají ke kontaktu.“

Martin Klimeš, kurátor

ANNEGRET HEINL A JAN STEKLÍK: BACK IN OPAVA 
15. 6. – 18. 8. 2022
Galerie Cella a Hovorny

ZAHÁJENÍ PROBĚHNE 15.6. V 18H PŘED HOVORNAMI.

Annegret a Jan jezdívali do Opavy v minulých dvou desetiletích poměrně často. Vystavovali samostatně nebo s Karlem Neprašem či Benem Pattersonem v Domě umění, ale také na výstavách k poctě Johna Cagea „Na houby“ a Jiřího Koláře „Vy troubo!“. Naposledy se výstavně v Opavě setkali s dalšími umělci – Jennifer de Felice a Tomášem Skalíkem – v Galerii Cella v roce 2014. 
Výstava Back in Opava představí Steklíkův kresebný koncept Dablovky, na kterém pracoval s řadou uměleckých přátel. V Gelerii Cella bude vystaven cyklus, který vytvořili společně s Annegret Heinl, umělkyní z Kolína nad Rýnem. Od ní bude také možno poznat nové kresby vytvořené na zdi Celly a shlédnout živou kresbu v Hovornách, při níž zahájení výstavy proběhne.

MARIE LUKÁČOVÁ: TIPY NA DOMÁCÍ POHODU
5. 4. – 9. 6. 2022
Galerie Cella a Hovorny
kurátor: Jakub Frank

Na další výstavě v Galerii Cella, kde se od loňského roku soustředíme na autory a témata spojené s Opavou a regionem, se na samostatné výstavě představí opavská rodačka Marie Lukáčová (*1991). Marie studovala malbu na brněnské FAVU, sochu na Kunstakademie v Mohuči, působila v Ateliéru bez vedoucího a diplomovala v Ateliéru supermedií na pražské Umprum. V současnosti vyučuje na Centru audiovizuálních studií na pražské FAMU. V roce 2019 byla finalistkou CJCH a získala ocenění za nejlepší experimentální film na festivalu Ji.hlava. Vystavovala na řadě míst v ČR (mj. Artwall, Galerie moderního umění v Hradci Králové, Meetfactory), v New Yorku, Stuttgartu nebo Lublani. Tvoří digitální kresby a grafiku, je autorkou uměleckých videí a rapových tracků (a videoklipů), které využívá v galerijních instalacích. V Galerii Cella představí sérii nejnovějších digitálních kreseb evokujících surreálnou estetiku tarotových karet a komiksové fantastiky.

www.marielukacova.com

MARK THER: ZLATÝ PRECLÍK / GULDNES PREZL
21. 12. 2021 – 24. 2. 2022
Galerie Cella a Hovorny
realizace, spolupráce: Matěj Frank
kurátor: Jakub Frank

Výstava Zlatý preclík / Guldnes Prezl je autorským převyprávěním příběhu ze slezských sudet. Dobu, kdy se příběh udál, můžeme jen přibližně odhadovat. Historická autenticita zde však není zásadní. Do určité míry podléhá historickým reáliím, z větší části je však pábitelskou invencí vypravěče. V kontextu prací Marka Thera můžeme původ formálních aspektů výstavy Zlatý preclík hledat jak v jeho filmech, v nichž vypráví smyšlené příběhy konstruované na pozadí pravdivých událostí, tak v jeho výstavních projektech z posledních let, jejichž bohatá výpravnost často připomíná filmové kulisy nebo divadelní scénografii.

Mark Ther je vizuální umělec, autor filmů a uměleckých instalací. V roce 2011 se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Ve svých filmech často pracuje se smyšlenými příběhy vsazenými do skutečného kontextu. Důležitým tématem jsou pro něj menšiny a události spojené s německým obyvatelstvem na českém území. Redukované výrazové prostředky a precizní práci s detailem využívá jak ve filmech, tak ve svých instalacích, a v posledních letech také v kresbě, která se u něj proměnila z nástroje pro návrh storyboardů v samostatný výrazový prostředek. 
Výstava Zlatý preclík / Guldnes Prezl je autorovou druhou výstavou v Galerii Cella (Mark Ther: 30.5. je fér i 29.5. je fér, 2013).

Opava: po proudu zvuku
Magdaléna Manderlová a Michal Kindernay

Vernisáž – středa 20. 10. 2021 v 18 hodin před Hovornami (Masarykova tř., pod bývalou poštou). Po zahájení bude následovat poslech zvuků v Galerii Cella.

Výstava potrvá do 9.12. 2021
Otevřeno – ÚT-ČT  9-11 hod., 13-17 hod.
Kurátor – Martin Klimeš

Dlouholetým výstavním tématem Bludného kamene je zvuk a zvuková prostředí. S touto preferencí pořadatele a organizátora experimentálních koncertů a řady netradičních multimediáních a intermediálních výstav koresponduje spolupráce mladých umělců Magdalény Manderlové a Michala Kindernaye. Ta představí Opavu  a její okolí prostřednictvím zvukové kvality, která je objevována a dokumentována v prostředí urbánním a přírodním. Spojnicí práce obou umělců tvoří řeka Opava. Michal ji zkoumá od jejího pramene po město Opavu a Magdaléna sleduje její tok z Opavy až k Odře. Řeka protéká územími se specifickou pamětí, v nichž se nezřídka přepisovaly dějiny, mísily vlivy etnické, společenské, kulturní, národnostní a jazykové. Opava teče krajinou krásnou divokou, ale rovněž regulovanou zemědělskou, na své cestě protéká také dvěma městy a řadou obcí. Oba umělci přistupují k zvolenému tématu odlišně. Magdaléna Manderlová reprezentuje spíše intuitivní přístup a zřetelně vychází z pozice hudební a zvukové umělkyně, rodačky z Dolního Benešova. Ve své práci se zabývá vlastnimi zvukovými reflexemi a hrou s místním nářečím. Výsledkem je zvukový příběh propojující hudební prvky, zpěv, mluvené slovo a terénní nahrávky. Michal Kindernay ztělesňuje více racionální a systematické uchopování zkoumaného problému. Na jedné straně dokumentuje zvukové kvality krajiny, kterou prochází, na straně druhé vytváří instalace, které vodní tok rozehrává a vytváří tak výjimečná zvuková představení. Oba umělci využívají i zvukový materiál pocházející z jejich rozhovorů s různými odborníky – ekology, literárními historiky, sociology nebo z rozličných náhodných setkání s pamětníky či jinými  citlivými pozorovateli.

Práce Michala Kindernaye a Magdalény Manderlové je podobna vědeckému zkoumání, u něhož výsledek nemůže mít předem daný tvar a formuje se teprve v průběhu vlastního bádání. Objektivní poznávání a dokumentování se prolíná s tvořivostí a výsledek je jedinečným mapováním konkrétního místa, ale rovněž i estetickou reflexí jeho atmosféry. Vzniká tak pozoruhodná zvuková essay mající jak svou dokumentační hodnotu, tak i nezávislou uměleckou kvalitu. Výzkum Magdalény a Michala je rozdělen do dvou částí. Ta první bude nyní představena v Galerii Cella, ta druhá, jejíž součástí bude publikace představující zkoumaný problém z rozličných úhlů pohledů a webová stránka mapující zvuky Opavska, se připravuje na jaro příštího roku.

Martin Klimeš

Kontakty a otevírací doba

Bludný kámen, z.s.

Gudrichova 6,
746 01 Opava
bludnykamen@bludnykamen.cz
IČ: 66144108
Facebook
Youtube
Instagram
Newsletter

Galerie Cella

Matiční 4,
746 01 Opava
Út-Čt: 9-11 13-17

Hovorny

Masarykova tř. 22,
746 01 Opava
Po-Ne: 0-24

Matiční dům

Matiční 2,
746 01 Opava

Činnost Bludného kamene je finančně podpořena z grantů Ministerstva ultury ČR a Statutárního města Opava.