2. 5. 2024, 19.00
ROCK HILL MUSIC CLUB
28. října 258/296, Ostrava

Giganti všech poloh (ne)jazzové improvizace přijíždějí do Ostravy. Miláčci jazzových festivalů i diy scén E converso, výkvět wrocławské Salky CRK (https://www.facebook.com/crksalka) Zdrój a Strzał w kolano a nejjazzovější projekt Martina Režného.

E CONVERSO
bc: https://marecords.bandcamp.com/album/p-sla-mil-satana
fb: https://www.facebook.com/econverso/
Multijazzovou úderku E CONVERSO tvoří již dvanáct let kytarista Jan Pisklák, saxofonista Michal Wróblewski, basák Vladimír Micenko a bubeník Jan Chalupa. Prozatím poslední album „Pásla milá Satana“ činí Molotovův koktejl post bopu, free jazzu a newyorského downtownu à la John Zorn ještě výbušnějším.

ZDRÓJ
bc: https://zdroj.bandcamp.com/
fb: https://www.facebook.com/zdrojband
Polsko-nizozemské ve Wrocławi působící improvizační duo kytary (Jakub Zasada) a bicích (Sebastiaan Janssen). Zdrój jsou spojeni s plodnou komunitou kolem Salky CRK (Kurws, Ukryte zalety systemu, Przepych, Atol Atol Atol, Barłóg). V roce 2022 vyšlo jejich debutové album u Fonoradar Records (LP) a Syf Records (MC). Duo se pohybuje od instrumentálního free punku s prvky krautrocku až k noisu a dokazuje, že volná improvizace je spíše myšlenka než zarámovaný hudební žánr. 

STRZAŁ W KOLANO
bc: https://soundartforum.bandcamp.com/track/strza-w-kolano
fb: https://www.facebook.com/jakub.majchrzak.sound.video
Je sólový projekt Jakuba Majchrzaka (Kurws, Przepych, Norymberga, Pustostany). Majchrzak je nezávislý hudebník a video umělec. Dvacet let působí na DIY hudební scéně a má za sebou 500 vystoupení v rámci Eurasie, 8 studiových alb, 3 koprodukce a více než 20 videoprojekcí na festivalech. Strzał v kolano v sobě pojí skladatelský princip s interpretačním a rukodělnou umělecekou práci s hudební tvůrčí precizností. 

FURUBURASUTO
Furuburasuto je improvizující duo Honzy Chalupy (bicí – Janoušek-Wróblewski Quartet, E Converso, Talaqpo a další) a Martina Režného (modulární elektronika a živé procesy – Säkkikangas, OUTbetweIN, Sklo).

POHYB — ZVUK — PROSTOR 2024

4. 5. 2024
Kozmické ptačí louky, Matiční dům, Opava

VYSTUPUJÍCÍ: Peter Cusack, Michal Kindernay, Magdaléna Manderlová, Lucie Páchová, Martin Režný, Tomáš Šenkyřík, Šárka Zahálková


Zveme vás na čtvrté pokračování projektu Magdalény Manderlové a Michala Kindernaye, ve kterém se umělci věnují výzkumu zvukových krajin podél řeky Opavy a v jejím okolí.

V rámci projektu proběhly v letech 2021–22 dvě výstavy v Galerii Cella, vyšla publikace Po proudu zvuku, publikovali jsme zvukovou online mapu Zvuky Opavy (zvukyopavy.cz), a uspořádali a exkurzi Zvuková citlivost v terénu. V roce 2023 se Magdaléna s Michalem poprvé ujali kurately festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor, který přenesli na Kozmické ptačí louky a projekt následně společně s německými partnery předsrtavili v Lipsku.

Dramaturgie programu je koncipována jako řetězec na sebe navazujících událostí. Má formu participativních poslechových cvičení, koncertů a performancí. Pozvaní umělci a umělkyně vytvořili nová díla, která vznikla v úzkém vztahu s danou lokalitou.


PŘEDPROGRAM:
1.5. středa
15:00–18:00 – STÁVAT SE KOZMICKÝM UCHEM I. / dílna s Šárkou Zahálkovou
Dílna o tom, proč má smysl bystřit naše smysly. Místo pozorování očima, nastražíme uši a dáme větší prostor vlastnímu sluchu. Budeme naslouchat okolnímu prostředí a materiálům, které ho utvářejí. Nalezený materiál citlivě přetvoříme v základ kozmických uší. Ty nám později pomohou krapet jinému slyšení světa kolem.
Dílna je určena pro kohokoli bez rozdílu věku, probíhat bude venku, vhodně se proto oblékněte.

PROGRAM:
4.5. sobota
9:30-12:00 Vítání ptačího zpěvu (akce Semixu)

13:00 ÚVOD
13:30–15:00 – STÁVAT SE KOZMICKÝCH UCHEM II. / dílna a zvuková procházka s Šárkou Zahálkovou
Pokračování středeční dílny, v rámci které dokončíme kozmické uši a uvedeme je v život. Staneme se objeviteli jiné akustiky, staneme se kozmickýma ušima. Na dílnu s procházkou zveme i ty, kteří se nemohli zúčastnit středeční první části programu.

15:00-17:00 KOMPONOVANÁ ZVUKOVÁ PROCHÁZKA v rámci níž zazní skladby/intervence komponované pro Kozmické louky od Petera Cusacka, Lucie Páchové, Martina Režného, Magdalény Manderlové a Michala Kindernaye

17:00–18:00 PŘESUN DO OPAVY
Vlak 16:54 Jilešovice, 17:13 Opava
nebo 17:55 Jilešovice, 18:14 Opava

18:00–22:00 MATIČNÍ DŮM, OPAVA
Cca 18:00 Zvuková večeře (Nikola Rácová)
19:00 Poslechová přednáška Tomáše Šenkyříka
20:00 Poslechová přednáška Peter Cusack
21:00 Diskuze “Citlivost v krajině”: Magdaléna Manderlová a Michal Kindernay, Tomáš Šenkyřík, Šárka Zahálková, moderuje Jakub Frank

SONICKÁ LABORKA
SO 13. 4. 2024
začátek v 16h
Matiční dům, Opava

vstup: 100–200CZK

Sonická laborka je setkání tvůrců z různých částí Evropy, kteří jsou otevřeni experimentálnímu přístupu ke zvuku, někteří pracují převážně s konceptuálními atributy, někteří s atributy současné řekněme postklubové hudby. 

William „Bilwa“ Costa

Kasha Potrohosh

Martin Režný

Wilf Amis

Martin Hurych

Gobi_10k

František Hruška

Koncert uvádí Bludný kámen jako doprovodný program k výstavě Milana Knížáka Broken Mind, kterou bude možné v galerii Cella během večera navštívit.

Galerie Hauerova 4, budova Slezské univerzity, Opava

Špičkový britský basklarinetista Gareth Davis se pohybuje v celé řadě kontextů od soudobé kompozice po darkambientní underground (od Ostravských dnů po label Miasmah). Díky své přizpůsobivosti – nedělá mu problém interpretovat nejnáročnější skladby, improvizovat či integrovat elektroniku – je oblíbeným partnerem skladatelů formátu Bernharda Langa nebo Rolanda Dahindena, ovšem na kontě má také řadu autorských nahrávek, zpravidla s osobnostmi typu Machinefabriek, Scanner, Elliott Sharp nebo Aidan Baker, kde vyniká jeho cit pro trpělivé a komplexní ohledávání zvuku v potemnělých meditacích.

===

Roland Dahinden – Theatre of the Mind
• Gareth Davis – basklarinet a perkuse
• Mikuláš Mrva – live electronics

Ve zvukově-prostorovém procesu se rozvíjí pět vět, které se vrství na základě aditivního principu. Dva hlavní zvukové subjekty jsou vůči sobě v ambivalentním vztahu a nestále se proměňují. Znovu se vynořující zvukové subjekty jsou si podobné a přece odlišné, změna probíhá ustavičně. Vzpomenout si na už známé tvary je během představení stále obtížnější, prakticky nemožné.

Karlheinz Stockhausen – Solo für ein Melodieinstrument mit Rückkopplung
• Gareth Davis – basklarinet
• Mikuláš Mrva – live electronics

Skladbu Solo für ein Melodieinstrument mit Rückkopplung (Sólo pro melodický nástroj se zpětnou vazbou) napsal Karlheinz Stockhausen pro libovolný melodický nástroj a elektroniku mezi lety 1965-1966 na objednávku japonské veřejnoprávní vysílací společnosti. V její původní verzi byly k provedení potřeba páskové smyčky různých délek. V sedmdesátých letech bylo na Sonologickém institutu Královské konzervatoře v nizozemském Haagu vyvinuto speciální zařízení na míru pro realizaci této skladby, které ovšem nebylo možné zapůjčit pro provedení na jiných místech. Skladba se tedy dočkala větší pozornosti až s příchodem počítačové hudby počátkem devadesátých let.

Mikuláš Mrva je experimentální hudebník působící v Praze. Hraje na baskytaru, turecké a íránské dlouhokrké loutny a elektroniku. Je členem kolektivu Stratocluster, vystupoval s PMP Ensemble a SpectrumEnsemble, příležitostně pořádá koncerty experimentální a soudobé hudby a interpretů modálních hudeb Turecka, Íránu a Indie.

Spolupořadatelem akce je Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby Slezské univerzity v Opavě. Akce probíhá za podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace život umělce.

Hear Me! ~ 11. ročník putovního festivalu volné improvizace a jiné hudby

Hear Me! ~ 11th edition of the travelling festival of free improvisation and other music

POSLYŠ VYSLYŠ SLYŠ ~ RADIKÁLNÍ NASLOUCHÁNÍ
LISTEN ANSWER HEAR ~ RADICAL LISTENING
⡷⠂soundcloud.com/hlubina_kolektiv/radikalni-naslouchani ⠐⢾
3 dny ~ 3 days
3 různá místa ~ 3 places
3 dějství ~ 3 acts

PROGRAM
30.11. ČTVRTEK
HEAR ME! OPENING
SF MINIsinks
METAL Válek // Merta // Tarnovski
GRÜNT

1.12. PÁTEK
BAJKAZYL OLOMOUC
SF MINIHélène Blondel (FR)
iva svoboda (DE)
Max Wainwright (SWE)
Genpaff
BUNKERER
3G & 1 PB

2.12. SOBOTA
DIVADLO NA CUCKY
SF MINIDalin Waldo (DK)
Pedro A. Ramírez (DE)
Gareth Davis (GB) ~ Mikuláš Mrva
Max Wainwright (SWE)
Line Gate
Pátra / Švejnar
kittylinda

pro více informací sleduj událost
more information in event

VSTUP/ENTRY: 
⡷⠂ jednotlivý vstup / 1 day pass ⡷⠂ 150 / 200 / 250 (name your price)  
⡷⠂3 denní vstup / 3 days pass ⡷⠂ 350 / 450 / 550 (name your price)

So 26. 8. 2023 | od 14.00 | PLATO Bauhaus (Janáčkova 3139/22, Ostrava), Galerie Díra (Musorgského 3237, Ostrava)

Francesco Corvi, Datel zkázy, Petr Ferenc, Milan Guštar, Radek Kopel, Daniel Kordík, Pablo Lienhard, Opening Performance Orchestra, Predskokan Otrok, SitbQ, Tarnovski, Tymon Zgorzelski, František Hruška

Jedním ze základních atributů elektronické hudby je pestrost, která se většinou odvíjí od použitých nástrojů a výchozího autorského přístupu. Tato rozrůzněnost se odráží i v programové skladbě Minimaratonu elektronické hudby, jež nabídne sedmnáct vystoupení v galeriích PLATO Bauhaus a Díra. Posluchači se mohou kupříkladu těšit na Milana Guštara s představením prvních modulárních syntetizérů vyrobených v Československu Číslizvuk a Antares. Premiéru skladby Tudorforest uvede Opening Performance Orchestra a současní mladí tvůrci (Ian Mikyska, Miro Tóth) budou prezentovat své elektronické projekty Datel Zkázy a Predskokan Otrok. Z Berlína přijede Pablo Lienhard s programem využívajícím mixážní pult bez vstupního signálu. Improvizovaný set Tarnovského pak bude mixem postklubové dekonstrukce, musique concrète či generativní hudby. Institut sonologie v Haagu budou reprezentovat Francesco Corvi s live kódováním zvuku a František Hruška. Harsh noise umělkyně, která si říká SitbQ překoná svou hlučností cokoli, co v Ostravě zatím zaznělo. Po skončení oficiální části Minimaratonu bude produkce pokračovat off programem do brzkých ranních hodin. 

Akce je součástí festivalu Ostravské dny 2023, na který je možno zakoupit permanentku.

PROGRAM:
Kompletní line-up:
14:00 Tymon Zgorzelski – PB 
14:30 František Hruška – PB
15:10 Datel zkázy – PB
16:00 Milan Guštar – PB
17:00 Radek Kopel – GD
17:30 Daniel Kordík – GD
18:15 sitbQ – GD
18.45  Francesco Corvi – PB
19:30  Pablo Lienhard – PB
20:15  Tarnovski – PB
21:00  Opening Performance Orchestra – PB
21:50 Predskokan Otrok – GD
22:40 Sakkikangas + VJ JV – GD
23:20 RDKPL – GD
00:00 Sean Kiley – GD
00:40 Clancy Reynolds – GD
01:20 Robert Karpay – GD

PB – PLATO Bauhaus (Galerie, Kino, Zahrada)
GD – Galerie Díra

POHYB —— ZVUK ——— PROSTOR — 2023
19. 8. 2023
Kozmické ptačí louky a okolí
Vila Vilekula, Háj ve Slezsku

Kurátorem a kurátorkou letošního festivalu jsou Michal Kindernay a Magdaléna Manderlová.

Letošní ročník festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor navazuje na dlouhodobý projekt Po proudu zvuku Michala Kindernaye a Magdalény Manderlové. Projekt byl představen dvěma výstavami v Galerii Cella, jako publikace Po proudu zvuku, zvuková online mapa Zvuky Opavy, a doprovodný program a exkurze Zvuková citlivost v terénu, v letech 2021-22.

Po loňské Zvukové citlivosti se vracíme zpět do terénu Kozmických ptačích luk a okolí. Dramaturgie programu je koncipována jako řetězec na sebe navazujících událostí, formou participativních poslechových cvičení, koncertů a performancí. Pozvaní umělci a umělkyně vytvořili nová díla, která vznikla v úzkém vztahu s danou lokalitou. 

Událost bude probíhat od dopoledne do noci, první část bude probíhat formou koncertních zastavení na různých lokacích v okolí Kozmických luk, druhá část se odehraje na Vile Vilekula v Háji ve Slezsku. Doprava tam i zpět je možná vlakem.

HARMONOGRAM:

11:00 Sraz před železniční stanicí Jilešovice (příjezd vlaku z Opavy v 11:01, z Ostravy 10:53), následný přesun k pozorovatelně Kozmické ptačí louky (mapa)

11:30 Sraz před pozorovatelnou Kozmické ptačí louky – Úvod (Magdaléna Manderlová / Michal Kindernay / Jakub Frank (Bludný kámen))

12:00
Poslechové cvičení (Magdaléna Manderlová)

13:00 Improvizace I., akustická kytara (Peter Cusack)

13:15 Po třetí do studny nepůjdu – performance (Anna Vohralíková, Michal Kindernay)

14:00 piknik / pauza

15:00 ornitologická přednáška (Emil Morav, Slezská ornitologická společnost)

16:15 Improvizace II., akustická kytara (Peter Cusack)

16:45 Koncert pro cvrčky (František Hruška)

Přesun do Háje ve Slezsku, vila Vilekula (mapa) (vlak v 17:55)   

18:30 Přednáška – Peter Cusack

19:30 Poslechové cvičení (Martina Weber)

20:00 Grey Heron Will Fly – koncert (Carina Pesch)

21:00 Koncert (Martin Režný)

22:00 Akustický koncert (Yvetta Ellerová)

PROGRAM:
Vystupující: 

Peter Cusack
František Hruška
Michal Kindernay
Anna Vohralíková
Magdaléna Manderlová
Carina Pesch
Martin Režný
Martina Weber
Yvetta Ellerová

Přednáška:
Emil Morav (Slezská ornitologická společnost) 

Za podporu děkujeme Ministerstvu kultury ČR, Fondu Budoucnosti, GERÄUSCHKULISSE, Slezské ornitologické společnosti a Trondheim kommune. 

www.zvukyopavy.cz

Pohyb — Zvuk — Prostor 2023
Foto(c) Aleš Honus

27.7. od 18 hodin – Peterswald Straße (Petřvaldská 44/147, Ostrava) 

Dlouhá noc: Slávek Kwi, Fließgewaser, Goran Lončarević, Magdalena Manderlová, Wilf Amis, Alec Gordon, Tišek Ruška, Rádio Necho, Martin Režný

Dlouhá noc volně naváže na událost Noční směna, která proběhla v dubnu 2018 v ostravské galerii Fiducia (taktéž za účasti Slávka Kwi (je vlastně s podivem, že akce nenese stejný název)). Celý podvečer, večer a celou noc budou znít zvuky uvnitř stodoly nebo venku na zahradě, zvuky ambientní, elektroakustické, elektronické, terénní nahrávky, často v interakci s okolím a nočním hmyzem a případně ptactvem. Večer bude mít prostor i dynamičtější produkce, noc se ponese spíše ve ztišeném módu. Na místě je možné přespat ve spacáku, akci zakončíme společnou snídaní.

Slavek Kwi (narozen v Československu, žije v Irsku) je zvukový umělec, skladatel, cestovatel a výzkumník. Zabývá se fenomenologií vnímání, studuje zvuková prostředí a možnosti elektroakustické zvukomalby. Od počátku 90. let vystupoval jako Artificial Memory Trace, postupně pak přešel na zvukovou entitu alfa00 a od roku 2018 působí pod tímto názvem jako zástupce mezinárodního projektu uni.Sol_, zabývajicí se mimosmyslovou komunikací a synchronicitou. Posláním projektu je prostřednictvím naslouchání posílit naše povědomí o důležitosti lidského propojení s přírodním prostředím. Jde o vizi všezahrnujícího vesmíru, přijímajícího každý zvuk – bez ohledu na jeho zdroj, myšlenkový systém a přesvědčení.
https://artificialmemorytrace.bandcamp.com/https://unisol.bandcamp.com/https://alfa00.bandcamp.com/

FLIEßGEWASER is intentionally electroacoustic music, originated from random conversations about a generally uncertain future, that always obliges to improvise. Genre wise my music oscillates between ambient, no-folk and experimental music. I’m mainly using acoustic instruments like Saz and Mandoline, but also Casio, self made synths and other instruments/hacks. I also use light sensors and light to control volume, stereo and some other stuff.
https://krimskramz.com/fliessgewaesser/
https://fliessgewaesser.bandcamp.com/

GORAN LONČAREVIĆ is an electro-acoustic sound-collage artist from Belgrade who combines classical instruments and choral voices with electronic ambient passages, producing post-minimal compositions – cold, repetitive sonority.
https://labudkup.bandcamp.com/album/um-a-talasa
https://soundcloud.com/goranloncarevic

Rádio Necho je outdoorová „Open mic“ rozhlasová platforma, v níž se posluchači stávají účinkujícími a naopak. Její nahodilé frekvence (vysílání==příjem signálu) obvykle spočívají v přetváření veřejného zvukového prostoru doplněného o libovolné vzruchy přítomných entit (předmětů/nástrojů/těl/tvorů/dopravních prostředků, apod.) Vše je zde ledabyle przněno notnou dávkou vln a šumů pomocí živých mikrofonů a elektroniky s klíčovou úlohou kouzla nechtěného.
Účast na přenosech Radia Necho tedy může nabývat různých hlukově-ambientních forem v závislosti na (inter-)aktivitě kolemjdoucích a intenzitě zpětnovazební smyčky. Možným přesahem jsou pak roztodivné (muziko-)terpeutické a jiné psycho-sociální účinky.
Více na radionecho.bandcamp.com

Tišek Ruška, vlastním jménem František Hruška, je ostravský básník, skladatel a performer. V současnosti studuje nauku o zvuku na Institute of Sonology při Královské konzervatoři v nizozemském Haagu. Jeho hudební tvorba, rozléhající se mezi obskurní a univerzální se přelévá z personálních hypnotických ploch, které jsou charakterem spíš blíž posouvání tektonických desek, až k freneticky tepajícím industriálním masám. 

Alec Gordon is a musician and programmer working to understand links between saturation and temporality. The improvised electro-acoustic system explores early Scottish Christian forms of complex heterophony, combined with modern ideas surrounding digital degregation. A mixture of some and no-input feedback, expect noisy and delicate textures. https://algodo.bandcamp.com/music

Wilf Amis (they/them) is a composer, improviser, synthesizer designer and writer, originally from the UK but now living in The Hague, NL. They seek to make work outside of the 12 equal parts of the octave accessible through the development of electronic instruments and software, and use technologically augmented creative music theory as a tool for generating speculative fiction.
https://soundcloud.com/wilfa

Magdalena Manderlová is artist and musician from the Czech Republic, currently based in Trondheim, Norway.

In her artistic practice, Manderlová likes to think, feel and dream through sound and explores listening as a tool to engage with the world. Inspired by acoustic ecology, she seeks reciprocal ways of relating and often engages with places and environments by walking and spending time with them. Her works in the form of assemblage sonic essays, participatory soundwalks, site-specific sound installations, performances, and writings, have been presented internationally.
https://magdalenamanderlova.com/music


Martin Režný hraje na elektroniku a moduláry sólově nebo v improvizujících sestavách (Säkkikangas, Wohrre, Furuburasuto, OUTbetweIN) v škále od zahlcujícího hluku až po téměř nezachytitelné zvuky (Koncert pro zvěř na ČRo Vltava). Kazety, vinyly vydává u Korobushka records.
https://mrtinrenskkikangas.bandcamp.com/

Tom Djll: trumpeta, elektronika 
Axel Dörner: trumpeta, elektronika 
Tassos Tataroglou: trumpeta, elektronika 
Petr Vrba: trumpeta, elektronika 

Čtyři trumpetisté a elektroničtí hudebníci zároveň. Pocházejí ze čtyř různých zemí (USA, Německo, Řecko a Česko), ze čtyř různých generací (50., 60., 70., 80. léta), ale všichni mají společné minimálně dvě věci – jedinečný přístup ke svému nástroji, jímž je trubka, a také ambice tento nástroj rozšiřovat o speciální využití elektronických nástrojů a zařízení.

Úctyhodnou kariéru amerického trumpetisty a elektronika Toma Djlla už od 80. let charakterizuje kontinuální úsilí o rozvoj a integraci jedinečného rozšířeného jazyka trubky do elektronického zvukového prostředí, ať už pomocí nástrojů jako EMS Synthi 100, či modulárního systému Serge. Momentálně při sólových vystoupení Tom využívá první verzi softPop od Bastl Instruments a je s tímto nástrojem velmi spokojen. 

Berlínský trumpetista Axel Dörner od 90. let rozvíjí naprosto ojedinělý přístup ke hře na trumpetu, který v roce 2001 prezentoval na nahrávce s prostým názvem Trumpet – dodnes platí, že na trumpetu hraje jako nikdo jiný. Od roku 2000 absolvoval rozsáhlá koncertní turné na všech kontinentech, což vedlo k vytvoření celosvětové žánrově rozsáhlé hudební sítě s nejvýznamnějšími hudebníky současnosti. Jeho diskografie čítá v současné době více než 150 alb. 

Řecký trumpetista žijící v Bernu, Tassos Tataroglou, je multiinstrumentalistou, improvizátorem a skladatelem. Výsledkem jeho zkoumání barvy zvuku je trubka Microtone-Duplex, kterou vytvořil v roce 2017, přičemž zkombinoval většinu způsobů konstrukce žesťových nástrojů od renesance až po současnost. S využitím nástroje buď akusticky, nebo i s živou elektronikou Tassos působivě zvyšuje témbrové možnosti trubky.

Poslední člen kvarteta už zkoušel propojovat několik trumpet dohromady, kombinoval je s vibrujícími reproduktory a nízkofrekveněními generátory, dlouhodobě rád využívá všemožné preparace, zapojuje svůj nástroj do modulárního syntezátoru, nicméně snahu překročit zvukové možnosti trumpety můžeme pozorovat i v působení v zábavové kapele Poisonous Frequencies, kde Petr Vrba používá trumpetu coby maskovanou páskovskou kytaru. 

http://tomdjll.com/
http://axeldoerner.org/
https://incounterpoint.info/
https://vrrrba.cz/

Adéla Konečná – členka olomouckého kolektivu Hlubina, hudebnice a performerka aktuálně studující ve Finsku na Sibelius Academy – Music Technology. Ve své tvorbě se věnuje zvukové kompozici / dekompozici a improvizaci založené na ambientních a noisových pasážích, mezi kterými se propplétají prvky field recordingu v dialogu s elektronickými nástroji. Adéla tak velice intimně a niterně zkoumá vztahy mezi jednotlivými zvuky, které jsou odrazem vnímání prostoru v kterém se ocitáme.

https://turnthemeditationon.bandcamp.com/music

Tom Djll: trumpeta, elektronika 
Axel Dörner: trumpeta, elektronika 
Tassos Tataroglou: trumpeta, elektronika 
Petr Vrba: trumpeta, elektronika 

Čtyři trumpetisté a elektroničtí hudebníci zároveň. Pocházejí ze čtyř různých zemí (USA, Německo, Řecko a Česko), ze čtyř různých generací (50., 60., 70., 80. léta), ale všichni mají společné minimálně dvě věci – jedinečný přístup ke svému nástroji, jímž je trubka, a také ambice tento nástroj rozšiřovat o speciální využití elektronických nástrojů a zařízení.

Úctyhodnou kariéru amerického trumpetisty a elektronika Toma Djlla už od 80. let charakterizuje kontinuální úsilí o rozvoj a integraci jedinečného rozšířeného jazyka trubky do elektronického zvukového prostředí, ať už pomocí nástrojů jako EMS Synthi 100, či modulárního systému Serge. Momentálně při sólových vystoupení Tom využívá první verzi softPop od Bastl Instruments a je s tímto nástrojem velmi spokojen. 

Berlínský trumpetista Axel Dörner od 90. let rozvíjí naprosto ojedinělý přístup ke hře na trumpetu, který v roce 2001 prezentoval na nahrávce s prostým názvem Trumpet – dodnes platí, že na trumpetu hraje jako nikdo jiný. Od roku 2000 absolvoval rozsáhlá koncertní turné na všech kontinentech, což vedlo k vytvoření celosvětové žánrově rozsáhlé hudební sítě s nejvýznamnějšími hudebníky současnosti. Jeho diskografie čítá v současné době více než 150 alb. 

Řecký trumpetista žijící v Bernu, Tassos Tataroglou, je multiinstrumentalistou, improvizátorem a skladatelem. Výsledkem jeho zkoumání barvy zvuku je trubka Microtone-Duplex, kterou vytvořil v roce 2017, přičemž zkombinoval většinu způsobů konstrukce žesťových nástrojů od renesance až po současnost. S využitím nástroje buď akusticky, nebo i s živou elektronikou Tassos působivě zvyšuje témbrové možnosti trubky.

Poslední člen kvarteta už zkoušel propojovat několik trumpet dohromady, kombinoval je s vibrujícími reproduktory a nízkofrekveněními generátory, dlouhodobě rád využívá všemožné preparace, zapojuje svůj nástroj do modulárního syntezátoru, nicméně snahu překročit zvukové možnosti trumpety můžeme pozorovat i v působení v zábavové kapele Poisonous Frequencies, kde Petr Vrba používá trumpetu coby maskovanou páskovskou kytaru. 

http://tomdjll.com/
http://axeldoerner.org/
https://incounterpoint.info/
https://vrrrba.cz/

Kontakty a otevírací doba

Bludný kámen, z.s.

Gudrichova 6,
746 01 Opava
bludnykamen@bludnykamen.cz
IČ: 66144108
Facebook
Youtube
Instagram
Newsletter

Galerie Cella

Matiční 4,
746 01 Opava
Út–Čt: 9–17

Hovorny

Masarykova tř. 22,
746 01 Opava
Po-Ne: 0-24

Matiční dům

Matiční 2,
746 01 Opava

Činnost Bludného kamene je finančně podpořena z dotace Ministerstva kultury ČR a Statutárního města Opava.