So 12. 11. 2022 | 10.00–22.00 | Praha, Humpolec, Brno, Olomouc, Opava

Opavská část akce zahrnuje komentovanou prohlídku výstavy Aly Savashevich, performance Petra Válka a koncert Michala Kindernaye (viz Itinerář cesty).

Společně s platformou Studio Performance Art (SPA) vypravujeme PerformanceBus na jednodenní cestu z Prahy přes Čechy, Moravu do Slezka a zpět. Našimi zastávkami budou kulturní instituce, parkoviště na městském okruhu a benzínové pumpy, které se stanou místy performativních intervencí.
➟ ➟ ➟
PerformanceBus odráží naší snahu dencetralizovat pozornost směřovanou k různorodým platformám, institucím i individuálním aktivitám věnujících se performance artu v různých částech ČR. Tato cesta chce být zároveň určitým gestem, vybídnutím k většímu propojování a spolupráci jednotlivých aktérů a aktérek. PerformanceBus tak můžeme vnímat jako kouzelný portál, jako poznávací zájezd nebo jako epické putování.

Řidič: Marcel
Kurátoři: Antonín Brinda & Petr Dlouhý (SPA), Matěj Frank & Kuba Frank (Bludný kámen)
Produkce: Anežka Medová
Grafika: Darja Lukjanenko

Participující umělci*umělkyně*instituce
➟ BLUDNÝ KÁMEN
➟ 8SMIČKA
➟ AVA: MOVING SPACES 
➟ BASEMENT PROJECT
➟ RURARTMAP
➟ MICHAL KINDERNAY
➟ PETR VÁLEK
➟ PAF: JINÉ VIZE 
➟ ALA SAVASHEVICH

Jízdenku můžete koupit na tomto odkazu.
Jízdenka zahrnuje cestu tam i zpět + vstup na veškerý program + kávu a čaj během cesty.
Jídlo si řeší každý individuálně. Obědová pauza je plánovaná v blízkosti IKEA, večeře proběhne v rámci rozchodu v Opavě. Po cestě budou zastávky u benzinových pump.
Omezená kapacita 35 míst.

Itinerář cesty 
➟ 09:30 meeting-point Studio ALTA
➟ 10:00 odjezd
➟ 10:30 Michal Kindernay – RurArtMap (přednáška v autobuse)
➟ 11:30 8smička (návštěva galerie, setkání s kurátorským týmem)
➟ 13:45 parkoviště Avion Shopping Park (oběd v IKEA + koncert AVA)
➟ 16:10 Basement project performance group (ORLEN Benzina, Žerůvky – Olomouc)
➟ 17:00 PAF – pásmo filmů (promítání v autobuse)
➟ 18:10 Opava (rozchod po městě s večeří, návštěva Galerie Cella a Hovoren)
➟ 19:30 Petr Válek, Michal Kindernay – performance a koncert v Matičním domě

➟ 22:00 odjezd

➟ 22:30 překvapení 
➟ 03:00 příjezd PRAHA

19. 10. v 18:30h
Komorní scéna Aréna / Ostrava

Koncert proběhne v Komůrce Komorní scény Aréna.
Komůrka se nachází ve vedlejším vchodě v 1. patře (dveře nalevo od Vinotéky U Mostu).
Pořádáme ve spolupráci se Starou sítí pro novou hudbu.
Vstupné dobrovolné.

Hanousek, Opršál, Rosilio – zvuková vynalézavost, hravost a radost z vnímání vzájemného proplétání, vystřelování a kroužení hudebních i nehudebních myšlenek. Martin Opršál a Radim Hanousek se řadu let zaměřují na zvukové propojení marimby a saxofonu či basklarinetu a na hledání nových zvukových možností, krajních poloh. V triu či kvartetu vystupují s Rolandem Dahindenem, Georgem Cremaschim, Didrikem Ingvaldsenem, nebo, jako v tomto případě, s francouzským kontrabasistou Yoramem Rosiliem.https://marecords.bandcamp.com/…/dahinden-hanousek-opr-l-2

20. 10. v 18h
Bludný kámen/Matiční dům

Hanousek Opršál Rosilio – zvuková vynalézavost, hravost a radost z vnímání vzájemného proplétání, vystřelování a kroužení hudebních i nehudebních myšlenek. Martin Opršál a Radim Hanousek se řadu let zaměřují na zvukové propojení marimby a saxofonu či basklarinetu a na hledání nových zvukových možností, krajních poloh. V triu či kvartetu vystupují s Rolandem Dahindenem, Georgem Cremaschim, Didrikem Ingvaldsenem, nebo, jako v tomto případě, s francouzským kontrabasistou Yoramem Rosiliem.
https://marecords.bandcamp.com/…/dahinden-hanousek-opr-l-2

E Converso – V kapele E Converso spojili síly čtyři talentovaní udebníci své generace: Michal Wroblewski (saxofon), Vladimír Micenko – kontrabas, Jan Pisklák – kytara, Jan Chalupa – bicí. Jejich hudba je žánrově otevřená a nevázaně improvizující. Před pár dny vydali E Converso třetí album Pásla milá Satana (Ma Records)
https://marecords.bandcamp.com/album/p-sla-mil-satana

POHYB–ZVUK–PROSTOR 2022
15. 10. 2022 od 17h
Továrna Litultovice, Litultovice 168

Autorem letošní programové koncepce festivalu je polský kurátor a teoretik Paweł Szroniak.

S přihlédnutím k 70. výročí premiéry skladby 4’33“ je letošní ročník festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor věnován dílu Johna Cage. Poněkud paradoxně však na programu není provedení žádného z četných Cageových děl. Tvorba amerického skladatele je zde vnímáná pouze jako výchozí bod pro hlubší úvahy o stavu, funkci a perspektivách experimentální hudby a zároveň jako pracovní materiál, který podléhá další reinterpretaci, rekontextualizaci a přepisování. Pozvaní umělci budou hledat zásadní body v korpusu Cageových děl a uvádět je do vztahu s dílem vlastním.

Vystupující:
Alessandro Bosetti
www.melgun.net
Anna Zaradny
http://contemporarylynx.co.uk/portfolio-anna-zaradny
Prague Quiet Music Collective
www.pqmc.cz
Edka Jarząb
www.bandcamp.com/robottohero
Marcin Barski
www.marcinbarski.bandcamp.com
Konrad Gęca
www.mathka.bandcamp.com/album/art-of-choices
_____

Alicja Jodko, Mariusz Jodko – dokumentace činnosti Galerie Entropia ve Wrocławi
www.entropia.art.pl

Karolina Pietrzyk, Gilbert Schneider, Tobias Wenig – Zang pat phwut
www.gilbertschneider.com/fourthirtythree
_____

Od 16h proběhne komentovaná prohlídka výstavy Magdaléna Manderlová & Michal Kindernay: Po proudu zvuku v Galerii Cella v Opavě.

Po skončení akce bude zajištěna doprava do Opavy (s přestupem na vlak do Ostravy).

SCOTT CAZAN
10. 9. 2022 v 19h
Matiční dům / Bludný kámen, Matiční 2, OpavaNa třetím koncertu z cyklu Pohyby-Zvuky-Prostory, který v letošním roce pro Bludný kámen připravuje polský kurátor Paweł Szroniak, vystoupí experimentální hudebník a skladatel Scott Cazan (USA).

Scott Cazan představí skladbu, která je reinterpretací slavného videodíla Bruce Naumana „Violin Tuned D.E.A.D.“ z roku 1969, jež lze považovat za neprávem opomíjené dílo minimalistické hudby. 

https://www.youtube.com/watch?v=yMYgZJBNsm0
________________

Scott Cazan je skladatel, programátor a zvukový umělec z Los Angeles, který v současnosti žije ve Stockholmu. Pohybuje se v oblasti experimentální elektronické hudby, zabývá se kybernetikou a jevy vyplývajícími z interakce mezi člověkem a digitální technologií. Ve své práci často využívá sítě zpětných vazeb, v nichž narušení a náhodné prvky působí jako katalyzátor pro nové umělecké formy. Vystupoval s umělci jako Travis Just, Kara Feely, Ulrich Krieger, Mark Trayle, Michael Pisaro, Carmina Escobar, Carole Kim, Jana Papenbroock. Jeho hudbu můžete slyšet na albech vydaných u A Wave Press, Care Of Editions, Khalija Records a Edition Wandelweiser. Vyučoval na Kalifornské univerzitě a na Art Center College of Design a California Institute of the Arts.

http://www.scottcazan.com/
https://soundcloud.com/scottcazan

BRYAN EUBANKS & XAVIER LOPEZ
23. 8. 2022 v 19h
Matiční dům / Bludný kámen

Koncert je součástí cyklu Pohyby–Zvuky–Prostory, který v letošním roce připravuje polský kurátor Paweł Szroniak.

Koncert proběhne v návaznosti na zahájení výstavního a archivačního projektu Opava: po proudu zvuku II — Magdaléna Manderlová & Michal Kindernay.
>>> https://www.facebook.com/events/726311698672162

Druhý koncert z cyklu Pohyby-Zvuky-Prostory bude dalším pokusem o navázání nesamozřejmých vztahů mezi současnou hudbou a minimalistickým a konceptuálním uměním. Zvláštní důraz přitom bude kladen na strukturální a prostorová východiska. Vystupující umělci budou představeni jako vrcholní protagonisté méně známých tradic experimentální hudby.
Na koncertě zazní skladba Bryana Eubankse a Xaviera Lopeze, která využívá kompoziční schéma odvozené z textové partitury Spatial Event No. 9 (Disappearing Event) od Mieko Shiomi. Materiál vznikl přepisováním obsahu hudebních aktivit Eubankse a Lopeze, realizovaných dlouhodobě pod společným názvem Natural Realms. Jde o syntezátorové skladby s charakterem zvukové skulptury, jejichž základem jsou harmonické rozpory náhodných zpětných vazeb utvářející generativní rytmy.

—-

Mieko (Chieko) Shiomi – japonská skladatelka a umělkyně. V roce 1960 založila skupinu Ongaku, jejíž myšlenkou bylo zkoumání možností improvizace. Členy skupiny byli Takehisa Kosugi, Shukou Mizuno, Mikio Tojima, Gen’ichi Tsuge a Yasunao Tone. Skupina pořádala akce s umělci jako John Cage, La Monte Young a George Brecht. Hlavním zájmem skupiny byly tendence musique concrète a zvukových objektů. Členové hojně pracovali s nehudebními zvuky (včetně zvuku vysavače, rádia, nádobí), a experimentovali s použitím magnetofonového pásku. V letech 1963-1964 začala Shiomi komponovat tzv. action poems, v nichž zcela eliminovala tradiční hudební partituru ve prospěch slovních pokynů ponechaných interpretaci interpreta. V letech 1964-1965 žila v New Yorku, kam přijela na pozvání Georga Maciunase, a zapojila se do akcí pořádaných hnutím Fluxus. Zde také složila cyklus Spatial Poems. V roce 1965 se vrátila do Japonska, ale nadále zůstala v kontaktu s členy Fluxu. V letech 1965-1970 žila Mieko Shiomi v Tokiu, kde vyučovala hře na klavír. Zde také znovu navázala kontakty se členy japonské avantgardy. Po roce 1977 se soustředila na vlastní tvorbu a nadále udržovala kontakty s Fluxem. V současnosti žije v Ósace.

—-

Bryan Eubanks je americký hudebník, který ve své tvorbě používá především soprán saxofon, syntezátory, jednoduché elektronické nástroje a perkuse. Od roku 1999 působí jako sólový umělec a spolupracuje s dalšími hudebníky (mimo jiné s Chrisem Abrahamsem, Jasonem Kahnem, Ryu Hankelem, Catherine Lamb, Andrewem Lafkasem a Xavierem Lopezem). Hudební performer a skladatel minimalistických skladeb pro elektronické a akustické nástroje. Dlouhá léta působí jako organizátor koncertů a je jednou z hlavních postav berlínské experimentální scény. Spoluzaložil kolektiv Sacred Realism.

Xavier Lopez je francouzský hudebník a improvizátor. Je známý pro své kreativní využití syntezátoru a dalších elektronických a elektroakustických nástrojů. Po studiu klasické a jazzové hudby na konzervatořích v Perpignanu a Amsterdamu se jeho zájem obrátil k méně vyhraněným hudebním formám. V současné době žije v Berlíně. Je členem kolektivu Sacred Realism.

GERARD LEBIK INTERPRETUJE SZPAKOWSKÉHO | KONCERT
4. 6. 2022
Matiční dům / Bludný kámen

Gerard Lebik se ve své reinterpretaci vybraných kreseb Wacława Szpakowského z cyklu Rytmické linie pokouší vytěžit jejich zvukový potenciál. Szpakowského díla zde slouží jako jakási partitura realizovaná in situ v procesu sonifikace prostoru. Skladba, kterou Lebik představí v Olomouci, je tedy pokusem přenést dvojrozměrnost Rytmických linií do oblasti architektury za pomoci analýzy jejích akustických vlastností.

Linie rytmiczne

C4 cs. 1924
D2 ca. 1925
D1 ca. 1928
F3 ca. 1925
Untilted, series,ca. S 1939-1943
Untilted, series,ca. S 1950

http://www.msl.org.pl/…/waclaw-szpakowski-linie…

Gerard Lebik je zvukový umělec působící v oblasti improvizované, experimentální a intermediální hudby. V roce 2007 absolvoval Hudební akademii ve Vratislavi. Je autorem mnoha instalací a zvukových intervencí. Jeho tvorba je založena na stojatém vlnění, zpětné vazbě, oscilacích a rezonancích, jednoduchých tónech a bílém šumu, binaurálním a vícekanálovém zvuku. Spolupracoval mimo jiné s Keithem Rowem, Burkhardem Beinsem, Ryoko Akamou, Philem Mintonem, Davidem Maranhou, Noidem a Kasperem Toeplitzem. Je umělecký ředitel festivalu Sanatorium Dźwięku v Sokołowsku.

www.gerardlebik.net

Wacław Szpakowski (1883-1973) – polský výtvarník, architekt, fotograf a hudebník. Předchůdce geometrického umění, minimal-artu a op-artu. Průkopník polské umělecké avantgardy. Szpakowski věřil v možnost vytvoření uceleného vizuálního systému pro popis reality. Fascinovala ho rytmicky se opakující struktura přírody, její cyklická povaha, a jeho abstraktní způsob myšlení ho vedl k hledání lineárních vzorů v různých jevech vyskytujících se v přírodě, architektuře, umění a vědě. To se stalo základem pro systémy grafických zápisů nekonečných linií, které vytvořil, a pro pozdější tvorbu systémů rytmických linií. Definoval si vlastní jazyk forem a znaků, jimiž se snažil ve svých kresbách odrážet dílčí strukturu světa. Nizozemský spisovatel W. F. Hermans v jeho díle objevil „prvotní vášeň objevitelů nekonečna, objevitelů struktury světa“.

V oblasti výtvarného umění Szpakowski navrhl novou linii vývoje umění, která jej od „prapůvodního bodu“ ve starořecké kultuře přivedla přímo do současnosti – ignorujíc celou tradici vývoje iluzionistického umění založeného na reprezentaci a centrální perspektivě s rámovaným obrazem jako jeho nejtypičtějším produktem. Jeho kresby ignorují celou velkou problematiku obrazu, tak důležitou nejen pro malířství, ale i pro takzvaná nová média, tedy především fotografii a film. 

Rytmické linie jsou synkretickým dílem, protože sahají ke společným zdrojům umění a vědy, výtvarného umění a hudby, a dokonce, již symbolicky, ke společným zdrojům písma, a tedy i literatury. Rytmické linie mohou být – a tak je Matila Ghyka popisuje ve vztahu k současné matematice a starověkému vědění – současně uměleckým, hudebním i vědeckým dílem.

Koncert proběhne v Ostravě. GGRIL v klubu Brno v Provozu, Tasos Stamou zahraje v Otvoru v Docku.

GGRIL  neboli Grande Groupe Régional d´Improvisation Libérée je čtrnáctičlenné (!) hudební těleso z městečka Rimouski ve východní části kanadské provincie Québec, které funguje od roku 2007 a sdružuje nadšence s různým hudebním zázemím, které spojuje zaujetí pro experimentování s nejrůznějšími formami interakce a hledání nových sonických vyjádření. Ačkoliv vychází ze svobodné improvizace, má ve svém kádru i inovativní skladatele v čele s baskytaristou Éricem Normandem, na druhou stranu ovšem s velkou chutí zve do svých řad věhlasné muzikanty, s nimiž pracuje formou workshopů nebo si od nich nechá napsat skladbu, v níž je ovšem dostatek prostoru pro vlastní ztvárnění. V minulosti se tak jejich spolupracovníky stali kupříkladu Jean Derome, René Lussier, Danielle P. Roger, Evan Parker či Ingrid Laubrock.

Érica Normanda jsme naposledy mohli vidět v Ostravě v listopadu 2021 ve Fiducii, kde si zahrál také společný set s Tomášem Knoflíčkem a Martinem Režným. Půjde o jediné vystoupení GGRIL v ČR. 

Tasos Stamou je řecký skladatel elektroakustické hudby, performer, zvukový technolog a lektor, v současnosti působící v Londýně. Využívá vlastnoručně modifikovanou elektroniku, upravené akustické nástroje, například preparovanou citeru, nebo i saxofon, nalezené objekty, ale také syntezátory a počítačové aplikace. Jako multiinstrumentální improvizátor Tasos Stamou spolupracoval s řadou hudebních experimentátorů, jako jsou Adam Bohman, Steve Beresford, Mike Cooper, Andrea Parkins, Terry Day, Adachi Tomomi, Ilan Manouach, Ignaz Schick, Magda Mayas ad. Vede label Kukuruku Recordings. 
tasosstamou.bandcamp.com

Koncert je organizován ve spolupráci spolku Bludný kámen, klubů Provoz a Dock a je finančně podpořen Ministerstvem kultury ČR.

LYRARKESTRA+ INTERPRETUJE GRAFICKÉ PARTITURY MILANA ADAMČIAKA
9. 4. 2022
Matiční dům / Bludný kámenNový experimentální kolektiv LyrArkestra+ se opírá o kromobyčejný syntezátor Lyra 8, který v tomto případě slouží novému konceptu interpretace grafických patitur primárně českých a slovenských autorů.
Mezinárodní sestava ansámblu není pevně daná, aktuální složení: Tomáš Knoflíček (Gurun Gurun) z Ostravy, Michal Zbořil (IQ+1, B4) z Přerova, Daniel Jakeš (Jasnovidec, Koroze) z Vysokých Tater, Ken Ganfield (PIO, The MoND) z Ames, Petr Vrba (Poisonous Frequencies, Banausoi) z Prahy a Martin Nábělek (Boyse) z Banské Bystrice.
Elektronický orchestr doplňuje Eliška Kociánová, která grafické partitury na scéně převádí do autorských digitálních vizualizací.
LyrArkestra+ si pro první fázi svého fungování k interpretaci zvolili grafické partitury Milana Adamčiaka (1946-2017), slovenského skladatele, violoncellisty a muzikologa, který je známý jako autor akustických objektů, instalací a nekonvenčních hudebních nástrojů.

HEARME! 2021
11. 12. 2021 od 16h
Továrna Litultovice

Devátý ročník putovního festivalu volné improvizace a jiné hudby.
_______

KURWS (PL)
punky–dumky
www.kurws.org

ERIKM & PETR VRBA (FR/CZ)
gramofony–trubka–elektronika
www.erikm.com
www.vrrrba.cz

FRISK (CZ)
free–jazzcore–improv
František R. Václavík – el. kytara 
Zdeněk Závodný – saxofony 
Vít Hoigr – bicí 
www.frisk.band

SUSANNA GARTMAYER (A)
basklarinet–multifonie
www.gartmayer.klingt.org

A / V (CZ/SK)
free–audiovizuál–kvintet
Karel Jančík – Polivoks, hlas
Maroš Koval – modulární syntezátory
Martin Režný – audio-video syntezátor, elektronika, hlas
Jiří Volejník – video mix
Ondrey Zintaer – saxofon, elektronika

MARIA KOMAROVA (BLR)
sound–performance
www.mariakomarova.wordpress.com
_______

Doprava do Opavy bude zajištěna po skončení festivalu autobusem. Návazný spoj do Ostravy odjíždí ve 22.43 ze stanice Opava–Východ.

Továrna Litultovice 
Litultovice 168
747 55 Litultovice

Kontakty a otevírací doba

Bludný kámen, z.s.

Gudrichova 6,
746 01 Opava
bludnykamen@bludnykamen.cz
IČ: 66144108
Facebook
Youtube
Instagram
Newsletter

Galerie Cella

Matiční 4,
746 01 Opava
Út-Čt: 9-11 13-17

Hovorny

Masarykova tř. 22,
746 01 Opava
Po-Ne: 0-24

Matiční dům

Matiční 2,
746 01 Opava

Činnost Bludného kamene je finančně podpořena z grantů Ministerstva ultury ČR a Statutárního města Opava.