Galerie Hauerova 4, budova Slezské univerzity, Opava
Špičkový britský basklarinetista Gareth Davis se pohybuje v celé řadě kontextů od soudobé kompozice po darkambientní underground (od Ostravských dnů po label Miasmah). Díky své přizpůsobivosti – nedělá mu problém interpretovat nejnáročnější skladby, improvizovat či integrovat elektroniku – je oblíbeným partnerem skladatelů formátu Bernharda Langa nebo Rolanda Dahindena, ovšem na kontě má také řadu autorských nahrávek, zpravidla s osobnostmi typu Machinefabriek, Scanner, Elliott Sharp nebo Aidan Baker, kde vyniká jeho cit pro trpělivé a komplexní ohledávání zvuku v potemnělých meditacích.
===
Roland Dahinden – Theatre of the Mind
• Gareth Davis – basklarinet a perkuse
• Mikuláš Mrva – live electronics
Ve zvukově-prostorovém procesu se rozvíjí pět vět, které se vrství na základě aditivního principu. Dva hlavní zvukové subjekty jsou vůči sobě v ambivalentním vztahu a nestále se proměňují. Znovu se vynořující zvukové subjekty jsou si podobné a přece odlišné, změna probíhá ustavičně. Vzpomenout si na už známé tvary je během představení stále obtížnější, prakticky nemožné.
Karlheinz Stockhausen – Solo für ein Melodieinstrument mit Rückkopplung
• Gareth Davis – basklarinet
• Mikuláš Mrva – live electronics
Skladbu Solo für ein Melodieinstrument mit Rückkopplung (Sólo pro melodický nástroj se zpětnou vazbou) napsal Karlheinz Stockhausen pro libovolný melodický nástroj a elektroniku mezi lety 1965-1966 na objednávku japonské veřejnoprávní vysílací společnosti. V její původní verzi byly k provedení potřeba páskové smyčky různých délek. V sedmdesátých letech bylo na Sonologickém institutu Královské konzervatoře v nizozemském Haagu vyvinuto speciální zařízení na míru pro realizaci této skladby, které ovšem nebylo možné zapůjčit pro provedení na jiných místech. Skladba se tedy dočkala větší pozornosti až s příchodem počítačové hudby počátkem devadesátých let.
Mikuláš Mrva je experimentální hudebník působící v Praze. Hraje na baskytaru, turecké a íránské dlouhokrké loutny a elektroniku. Je členem kolektivu Stratocluster, vystupoval s PMP Ensemble a SpectrumEnsemble, příležitostně pořádá koncerty experimentální a soudobé hudby a interpretů modálních hudeb Turecka, Íránu a Indie.
Spolupořadatelem akce je Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby Slezské univerzity v Opavě. Akce probíhá za podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace život umělce.
Hear Me! ~ 11. ročník putovního festivalu volné improvizace a jiné hudby
Hear Me! ~ 11th edition of the travelling festival of free improvisation and other music
POSLYŠ VYSLYŠ SLYŠ ~ RADIKÁLNÍ NASLOUCHÁNÍ
LISTEN ANSWER HEAR ~ RADICAL LISTENING
⡷⠂soundcloud.com/hlubina_kolektiv/radikalni-naslouchani ⠐⢾
3 dny ~ 3 days
3 různá místa ~ 3 places
3 dějství ~ 3 acts
PROGRAM
30.11. ČTVRTEK
HEAR ME! OPENING
SF MINIsinks
METAL Válek // Merta // Tarnovski
GRÜNT
1.12. PÁTEK
BAJKAZYL OLOMOUC
SF MINIHélène Blondel (FR)
iva svoboda (DE)
Max Wainwright (SWE)
Genpaff
BUNKERER
3G & 1 PB
2.12. SOBOTA
DIVADLO NA CUCKY
SF MINIDalin Waldo (DK)
Pedro A. Ramírez (DE)
Gareth Davis (GB) ~ Mikuláš Mrva
Max Wainwright (SWE)
Line Gate
Pátra / Švejnar
kittylinda
pro více informací sleduj událost
more information in event
VSTUP/ENTRY:
⡷⠂ jednotlivý vstup / 1 day pass ⡷⠂ 150 / 200 / 250 (name your price)
⡷⠂3 denní vstup / 3 days pass ⡷⠂ 350 / 450 / 550 (name your price)
So 26. 8. 2023 | od 14.00 | PLATO Bauhaus (Janáčkova 3139/22, Ostrava), Galerie Díra (Musorgského 3237, Ostrava)
Francesco Corvi, Datel zkázy, Petr Ferenc, Milan Guštar, Radek Kopel, Daniel Kordík, Pablo Lienhard, Opening Performance Orchestra, Predskokan Otrok, SitbQ, Tarnovski, Tymon Zgorzelski, František Hruška
Jedním ze základních atributů elektronické hudby je pestrost, která se většinou odvíjí od použitých nástrojů a výchozího autorského přístupu. Tato rozrůzněnost se odráží i v programové skladbě Minimaratonu elektronické hudby, jež nabídne sedmnáct vystoupení v galeriích PLATO Bauhaus a Díra. Posluchači se mohou kupříkladu těšit na Milana Guštara s představením prvních modulárních syntetizérů vyrobených v Československu Číslizvuk a Antares. Premiéru skladby Tudorforest uvede Opening Performance Orchestra a současní mladí tvůrci (Ian Mikyska, Miro Tóth) budou prezentovat své elektronické projekty Datel Zkázy a Predskokan Otrok. Z Berlína přijede Pablo Lienhard s programem využívajícím mixážní pult bez vstupního signálu. Improvizovaný set Tarnovského pak bude mixem postklubové dekonstrukce, musique concrète či generativní hudby. Institut sonologie v Haagu budou reprezentovat Francesco Corvi s live kódováním zvuku a František Hruška. Harsh noise umělkyně, která si říká SitbQ překoná svou hlučností cokoli, co v Ostravě zatím zaznělo. Po skončení oficiální části Minimaratonu bude produkce pokračovat off programem do brzkých ranních hodin.
Akce je součástí festivalu Ostravské dny 2023, na který je možno zakoupit permanentku.
PROGRAM:
Kompletní line-up:
14:00 Tymon Zgorzelski – PB
14:30 František Hruška – PB
15:10 Datel zkázy – PB
16:00 Milan Guštar – PB
17:00 Radek Kopel – GD
17:30 Daniel Kordík – GD
18:15 sitbQ – GD
18.45 Francesco Corvi – PB
19:30 Pablo Lienhard – PB
20:15 Tarnovski – PB
21:00 Opening Performance Orchestra – PB
21:50 Predskokan Otrok – GD
22:40 Sakkikangas + VJ JV – GD
23:20 RDKPL – GD
00:00 Sean Kiley – GD
00:40 Clancy Reynolds – GD
01:20 Robert Karpay – GD
PB – PLATO Bauhaus (Galerie, Kino, Zahrada)
GD – Galerie Díra
POHYB —— ZVUK ——— PROSTOR — 2023
19. 8. 2023
Kozmické ptačí louky a okolí
Vila Vilekula, Háj ve Slezsku
Kurátorem a kurátorkou letošního festivalu jsou Michal Kindernay a Magdaléna Manderlová.
Letošní ročník festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor navazuje na dlouhodobý projekt Po proudu zvuku Michala Kindernaye a Magdalény Manderlové. Projekt byl představen dvěma výstavami v Galerii Cella, jako publikace Po proudu zvuku, zvuková online mapa Zvuky Opavy, a doprovodný program a exkurze Zvuková citlivost v terénu, v letech 2021-22.
Po loňské Zvukové citlivosti se vracíme zpět do terénu Kozmických ptačích luk a okolí. Dramaturgie programu je koncipována jako řetězec na sebe navazujících událostí, formou participativních poslechových cvičení, koncertů a performancí. Pozvaní umělci a umělkyně vytvořili nová díla, která vznikla v úzkém vztahu s danou lokalitou.
Událost bude probíhat od dopoledne do noci, první část bude probíhat formou koncertních zastavení na různých lokacích v okolí Kozmických luk, druhá část se odehraje na Vile Vilekula v Háji ve Slezsku. Doprava tam i zpět je možná vlakem.
HARMONOGRAM:
11:00 Sraz před železniční stanicí Jilešovice (příjezd vlaku z Opavy v 11:01, z Ostravy 10:53), následný přesun k pozorovatelně Kozmické ptačí louky (mapa)
11:30 Sraz před pozorovatelnou Kozmické ptačí louky – Úvod (Magdaléna Manderlová / Michal Kindernay / Jakub Frank (Bludný kámen))
12:00 Poslechové cvičení (Magdaléna Manderlová)
13:00 Improvizace I., akustická kytara (Peter Cusack)
13:15 Po třetí do studny nepůjdu – performance (Anna Vohralíková, Michal Kindernay)
14:00 piknik / pauza
15:00 ornitologická přednáška (Emil Morav, Slezská ornitologická společnost)
16:15 Improvizace II., akustická kytara (Peter Cusack)
16:45 Koncert pro cvrčky (František Hruška)
Přesun do Háje ve Slezsku, vila Vilekula (mapa) (vlak v 17:55)
18:30 Přednáška – Peter Cusack
19:30 Poslechové cvičení (Martina Weber)
20:00 Grey Heron Will Fly – koncert (Carina Pesch)
21:00 Koncert (Martin Režný)
22:00 Akustický koncert (Yvetta Ellerová)
PROGRAM:
Vystupující:
Peter Cusack
František Hruška
Michal Kindernay
Anna Vohralíková
Magdaléna Manderlová
Carina Pesch
Martin Režný
Martina Weber
Yvetta Ellerová
Přednáška:
Emil Morav (Slezská ornitologická společnost)
Za podporu děkujeme Ministerstvu kultury ČR, Fondu Budoucnosti, GERÄUSCHKULISSE, Slezské ornitologické společnosti a Trondheim kommune.
www.zvukyopavy.cz
Pohyb — Zvuk — Prostor 2023
Foto(c) Aleš Honus
27.7. od 18 hodin – Peterswald Straße (Petřvaldská 44/147, Ostrava)
Dlouhá noc: Slávek Kwi, Fließgewaser, Goran Lončarević, Magdalena Manderlová, Wilf Amis, Alec Gordon, Tišek Ruška, Rádio Necho, Martin Režný
Dlouhá noc volně naváže na událost Noční směna, která proběhla v dubnu 2018 v ostravské galerii Fiducia (taktéž za účasti Slávka Kwi (je vlastně s podivem, že akce nenese stejný název)). Celý podvečer, večer a celou noc budou znít zvuky uvnitř stodoly nebo venku na zahradě, zvuky ambientní, elektroakustické, elektronické, terénní nahrávky, často v interakci s okolím a nočním hmyzem a případně ptactvem. Večer bude mít prostor i dynamičtější produkce, noc se ponese spíše ve ztišeném módu. Na místě je možné přespat ve spacáku, akci zakončíme společnou snídaní.
Slavek Kwi (narozen v Československu, žije v Irsku) je zvukový umělec, skladatel, cestovatel a výzkumník. Zabývá se fenomenologií vnímání, studuje zvuková prostředí a možnosti elektroakustické zvukomalby. Od počátku 90. let vystupoval jako Artificial Memory Trace, postupně pak přešel na zvukovou entitu alfa00 a od roku 2018 působí pod tímto názvem jako zástupce mezinárodního projektu uni.Sol_, zabývajicí se mimosmyslovou komunikací a synchronicitou. Posláním projektu je prostřednictvím naslouchání posílit naše povědomí o důležitosti lidského propojení s přírodním prostředím. Jde o vizi všezahrnujícího vesmíru, přijímajícího každý zvuk – bez ohledu na jeho zdroj, myšlenkový systém a přesvědčení.
https://artificialmemorytrace.bandcamp.com/https://unisol.bandcamp.com/https://alfa00.bandcamp.com/
FLIEßGEWASER is intentionally electroacoustic music, originated from random conversations about a generally uncertain future, that always obliges to improvise. Genre wise my music oscillates between ambient, no-folk and experimental music. I’m mainly using acoustic instruments like Saz and Mandoline, but also Casio, self made synths and other instruments/hacks. I also use light sensors and light to control volume, stereo and some other stuff.
https://krimskramz.com/fliessgewaesser/
https://fliessgewaesser.bandcamp.com/
GORAN LONČAREVIĆ is an electro-acoustic sound-collage artist from Belgrade who combines classical instruments and choral voices with electronic ambient passages, producing post-minimal compositions – cold, repetitive sonority.
https://labudkup.bandcamp.com/album/um-a-talasa
https://soundcloud.com/goranloncarevic
Rádio Necho je outdoorová „Open mic“ rozhlasová platforma, v níž se posluchači stávají účinkujícími a naopak. Její nahodilé frekvence (vysílání==příjem signálu) obvykle spočívají v přetváření veřejného zvukového prostoru doplněného o libovolné vzruchy přítomných entit (předmětů/nástrojů/těl/tvorů/dopravních prostředků, apod.) Vše je zde ledabyle przněno notnou dávkou vln a šumů pomocí živých mikrofonů a elektroniky s klíčovou úlohou kouzla nechtěného.
Účast na přenosech Radia Necho tedy může nabývat různých hlukově-ambientních forem v závislosti na (inter-)aktivitě kolemjdoucích a intenzitě zpětnovazební smyčky. Možným přesahem jsou pak roztodivné (muziko-)terpeutické a jiné psycho-sociální účinky.
Více na radionecho.bandcamp.com
Tišek Ruška, vlastním jménem František Hruška, je ostravský básník, skladatel a performer. V současnosti studuje nauku o zvuku na Institute of Sonology při Královské konzervatoři v nizozemském Haagu. Jeho hudební tvorba, rozléhající se mezi obskurní a univerzální se přelévá z personálních hypnotických ploch, které jsou charakterem spíš blíž posouvání tektonických desek, až k freneticky tepajícím industriálním masám.
Alec Gordon is a musician and programmer working to understand links between saturation and temporality. The improvised electro-acoustic system explores early Scottish Christian forms of complex heterophony, combined with modern ideas surrounding digital degregation. A mixture of some and no-input feedback, expect noisy and delicate textures. https://algodo.bandcamp.com/music
Wilf Amis (they/them) is a composer, improviser, synthesizer designer and writer, originally from the UK but now living in The Hague, NL. They seek to make work outside of the 12 equal parts of the octave accessible through the development of electronic instruments and software, and use technologically augmented creative music theory as a tool for generating speculative fiction.
https://soundcloud.com/wilfa
Magdalena Manderlová is artist and musician from the Czech Republic, currently based in Trondheim, Norway.
In her artistic practice, Manderlová likes to think, feel and dream through sound and explores listening as a tool to engage with the world. Inspired by acoustic ecology, she seeks reciprocal ways of relating and often engages with places and environments by walking and spending time with them. Her works in the form of assemblage sonic essays, participatory soundwalks, site-specific sound installations, performances, and writings, have been presented internationally.
https://magdalenamanderlova.com/music
Martin Režný hraje na elektroniku a moduláry sólově nebo v improvizujících sestavách (Säkkikangas, Wohrre, Furuburasuto, OUTbetweIN) v škále od zahlcujícího hluku až po téměř nezachytitelné zvuky (Koncert pro zvěř na ČRo Vltava). Kazety, vinyly vydává u Korobushka records.
https://mrtinrenskkikangas.bandcamp.com/
Tom Djll: trumpeta, elektronika
Axel Dörner: trumpeta, elektronika
Tassos Tataroglou: trumpeta, elektronika
Petr Vrba: trumpeta, elektronika
Čtyři trumpetisté a elektroničtí hudebníci zároveň. Pocházejí ze čtyř různých zemí (USA, Německo, Řecko a Česko), ze čtyř různých generací (50., 60., 70., 80. léta), ale všichni mají společné minimálně dvě věci – jedinečný přístup ke svému nástroji, jímž je trubka, a také ambice tento nástroj rozšiřovat o speciální využití elektronických nástrojů a zařízení.
Úctyhodnou kariéru amerického trumpetisty a elektronika Toma Djlla už od 80. let charakterizuje kontinuální úsilí o rozvoj a integraci jedinečného rozšířeného jazyka trubky do elektronického zvukového prostředí, ať už pomocí nástrojů jako EMS Synthi 100, či modulárního systému Serge. Momentálně při sólových vystoupení Tom využívá první verzi softPop od Bastl Instruments a je s tímto nástrojem velmi spokojen.
Berlínský trumpetista Axel Dörner od 90. let rozvíjí naprosto ojedinělý přístup ke hře na trumpetu, který v roce 2001 prezentoval na nahrávce s prostým názvem Trumpet – dodnes platí, že na trumpetu hraje jako nikdo jiný. Od roku 2000 absolvoval rozsáhlá koncertní turné na všech kontinentech, což vedlo k vytvoření celosvětové žánrově rozsáhlé hudební sítě s nejvýznamnějšími hudebníky současnosti. Jeho diskografie čítá v současné době více než 150 alb.
Řecký trumpetista žijící v Bernu, Tassos Tataroglou, je multiinstrumentalistou, improvizátorem a skladatelem. Výsledkem jeho zkoumání barvy zvuku je trubka Microtone-Duplex, kterou vytvořil v roce 2017, přičemž zkombinoval většinu způsobů konstrukce žesťových nástrojů od renesance až po současnost. S využitím nástroje buď akusticky, nebo i s živou elektronikou Tassos působivě zvyšuje témbrové možnosti trubky.
Poslední člen kvarteta už zkoušel propojovat několik trumpet dohromady, kombinoval je s vibrujícími reproduktory a nízkofrekveněními generátory, dlouhodobě rád využívá všemožné preparace, zapojuje svůj nástroj do modulárního syntezátoru, nicméně snahu překročit zvukové možnosti trumpety můžeme pozorovat i v působení v zábavové kapele Poisonous Frequencies, kde Petr Vrba používá trumpetu coby maskovanou páskovskou kytaru.
http://tomdjll.com/
http://axeldoerner.org/
https://incounterpoint.info/
https://vrrrba.cz/
Adéla Konečná – členka olomouckého kolektivu Hlubina, hudebnice a performerka aktuálně studující ve Finsku na Sibelius Academy – Music Technology. Ve své tvorbě se věnuje zvukové kompozici / dekompozici a improvizaci založené na ambientních a noisových pasážích, mezi kterými se propplétají prvky field recordingu v dialogu s elektronickými nástroji. Adéla tak velice intimně a niterně zkoumá vztahy mezi jednotlivými zvuky, které jsou odrazem vnímání prostoru v kterém se ocitáme.
https://turnthemeditationon.bandcamp.com/music
Tom Djll: trumpeta, elektronika
Axel Dörner: trumpeta, elektronika
Tassos Tataroglou: trumpeta, elektronika
Petr Vrba: trumpeta, elektronika
Čtyři trumpetisté a elektroničtí hudebníci zároveň. Pocházejí ze čtyř různých zemí (USA, Německo, Řecko a Česko), ze čtyř různých generací (50., 60., 70., 80. léta), ale všichni mají společné minimálně dvě věci – jedinečný přístup ke svému nástroji, jímž je trubka, a také ambice tento nástroj rozšiřovat o speciální využití elektronických nástrojů a zařízení.
Úctyhodnou kariéru amerického trumpetisty a elektronika Toma Djlla už od 80. let charakterizuje kontinuální úsilí o rozvoj a integraci jedinečného rozšířeného jazyka trubky do elektronického zvukového prostředí, ať už pomocí nástrojů jako EMS Synthi 100, či modulárního systému Serge. Momentálně při sólových vystoupení Tom využívá první verzi softPop od Bastl Instruments a je s tímto nástrojem velmi spokojen.
Berlínský trumpetista Axel Dörner od 90. let rozvíjí naprosto ojedinělý přístup ke hře na trumpetu, který v roce 2001 prezentoval na nahrávce s prostým názvem Trumpet – dodnes platí, že na trumpetu hraje jako nikdo jiný. Od roku 2000 absolvoval rozsáhlá koncertní turné na všech kontinentech, což vedlo k vytvoření celosvětové žánrově rozsáhlé hudební sítě s nejvýznamnějšími hudebníky současnosti. Jeho diskografie čítá v současné době více než 150 alb.
Řecký trumpetista žijící v Bernu, Tassos Tataroglou, je multiinstrumentalistou, improvizátorem a skladatelem. Výsledkem jeho zkoumání barvy zvuku je trubka Microtone-Duplex, kterou vytvořil v roce 2017, přičemž zkombinoval většinu způsobů konstrukce žesťových nástrojů od renesance až po současnost. S využitím nástroje buď akusticky, nebo i s živou elektronikou Tassos působivě zvyšuje témbrové možnosti trubky.
Poslední člen kvarteta už zkoušel propojovat několik trumpet dohromady, kombinoval je s vibrujícími reproduktory a nízkofrekveněními generátory, dlouhodobě rád využívá všemožné preparace, zapojuje svůj nástroj do modulárního syntezátoru, nicméně snahu překročit zvukové možnosti trumpety můžeme pozorovat i v působení v zábavové kapele Poisonous Frequencies, kde Petr Vrba používá trumpetu coby maskovanou páskovskou kytaru.
http://tomdjll.com/
http://axeldoerner.org/
https://incounterpoint.info/
https://vrrrba.cz/
STARÁ ARÉNA OSTRAVA (28. října 49/23, 702 00 Moravská Ostrava a Přívoz)
Trombonista Štěpán Janoušek a altsaxofonista Michal Wróblewski s rytmikou ve složení Miloš Klápště – kontrabas a Jan Chalupa – bicí. Kvartet byl původně zásadně ovlivněn newyorským jazzovým downtownem (Sex Mob, Medeski-Martin-Wood, Bobby Previte, Ray Anderson, Marty Ehlrich), postupem času se tato přímá inspirace částečně vytratila a z kvartetu se stal soubor kradoucí z tolika zdrojů až hanba. Eklektické skladby jsou žánrově různorodé, plné hudebních citací a narážek, působí hutně, syrově a mnohdy i surově.
„Do nejmenších nuancí propracovanou hudbu zdobí umná práce se strukturou i texturou skladeb, bezmezné obrábění výrazných melodických témat, neočekávatelné změny dynamické a výrazové, energie a tah až nemilosrdný. Posluchače vtáhne nejen do odlehčených, lyrických i humorem naditých pasáží, ale také je převálcuje ataky leckdy až zběsilými.“
www.facebook.com/JanousekWroblewskiQuartet
KONCERT SE KONÁ V KLUBU ROCK HILL V OSTRAVĚ (ulice 28. října 258/296, Ostrava).
Dvakrát tři výrazní improvizátoři na jednom pódiu. Trio Müller / Doskocz / Gordoa na turné k albu. Elia Morettiho můžete znát z Pražského improvizačního orchestru, Zdeněk Závodný je členem kapel Frisk a Srnka, Michal Hrubý má mj. několik oceňovaných alb s triem Romanovská Tichý Hrubý na slovenské značce Hevhetia.
Pořádá Bludný kámen. Vstupné dobrovolné, doporučené 100,-.
Matthias Müller, trombonista z Berlína, přináší do tria množství hudebních zkušeností a zručností, z nichž jedna je mimořádně cenná – schopnost budovat dlouhé dechové fráze tak, jako by neměli začátek ani definitivní konec. Jeho dva mnohem mladší spoluhráči – Paweł Doskocz, kytarista z Poznaně, a Emilio Gordoa, elektroakustický multiinstrumentalista, též z Berlína – přinášejí do společného hraní tendenci k našlapaným experimentům.
Jejich hudba má vlastní rytmus, vytvářený perkusivní elektronikou a kytarovými repeticemi. Doplňuje ho dechový masív a matný ambient, přičemž do textury vstupuje množství zvukových překvapení, ktoré vytváří tok zvuků, jejichž původ se nedá jednoznačně určit.
https://paweldoskocz.bandcamp.com/
https://matthiasmueller.bandcamp.com/
https://bandcamp.com/tag/emilio-gordoa
KVADRATA SUPRO
Jaké obsazení měla první kapela na světě? Hammondky a elektrickou kytaru? Nebo bubínek a píšťalku? Ano! Bubínek a píšťalku! Na toto obsazení navazuje skupina Kvadrata Supro, v níž hrají na bubínky Elia Moretti (bicí, perkuse, vibrafon) a na píšťalky Zdenek Závodný (saxofony) a Michal Hrubý (klarinety). Tradiční moderní free-jazz.
ELIA MORETTI (*1986 v Miláně, Itálie) je performer, skladatel, hráč na bicí nástroje a výzkumník zaměřený na kulturní antropologii prostřednictvím ekologického vnímání zvuku. Zajímá se konkrétně o to, jak by zvuk mohl přispět ke změně zážitku z představení, a o způsoby, kterými se umělecké postupy podílejí na kontextu (sociální důvody), z něhož vycházejí nebo na které reagují. Zkoumá ty zvukové jevy, které jsou základem performativní a divadelní praxe. Hraje v různých hudebních souborech, nicméně upřednostňuje radikální a experimentální komorní hudbu. Pravidelně spolupracuje s tanečníky, divadelními společnostmi a výtvarnými umělci.
ZDENĚK ZÁVODNÝ (1974) je hráč na plátkové dechové nástroje a tvůrce zvukových instalací, ve kterých často převáděl světlo ve zvuk a zvuk v obraz, a manipuloval elektronické obrazy zvukem. Působí v freejazzcoreovém triu Frisk, v duu Trash Talk s bubeníkem Didi Kernem, spolupracuje s Pražským improvizačním orchestrem, Moving Orchestra a dalšími. Je uměleckým ředitelem pardubického Divadla 29. V letech 2015–2019 byl dramaturgem festivalu „Jazz jde městem / Jazz Goes to Town“ v Hradci Králové.
MICHAL HRUBÝ (1973) hraje na klarinety, tenor saxofon a lidové píšťaly ze Slovenska. Založil a vedl skupiny Neočekávaný dýchánek a Kapitán Kajman. V současné době působí v několika různých kapelách (Romanovská Tichý Hrubý, Květovaný kůň, Prázdné hory jsou plné větru a deště, Drozdi a droždí…). Hostoval v Orchestru Berg. V letech 2017 a 2018 byl dramaturgem festivalu „Dobršská brána“ a v roce 2020 festivalu „V Loukově u muziky“. O své tvorbě říká: „Rád vydávám zvuky.“
KONCERT SE KONÁ V BUDOVĚ SLEZSKÉ UNIVERZITY NA UL. HAUEROVA 4
Duo GENTHON_MARCHETTI bere ve Phasme, skladbě pro reproduktor, housle, syntezátor a nízkofrekvenční zesilovač, v úvahu prostor jako jeden ze základních aspektů hudby, když se akustická odezva prostřednictvím uspořádání reproduktorů a zvukových hlasitostí stává samotným substrátem, kolem něhož vytváří výsledný tvar. V tomto duetu jako by samotné tělo houslí splývalo s plasticitou syntetických zvuků, akustické a elektronické zvuky se prolínají a doplňují ve fascinující soudržnosti směrem k harmonické komplexnosti. Objem šíření zvuku, sjednocený v akustickém prostoru, je tak v průběhu skladby formován oběma instrumentalisty, kteří na sebe reagují v různých odstínech.https://anouckgenthon.com/w-lionel-marchetti
ANOUCK GENTHON je houslistka narozena ve Francii a žijící ve Švýcarsku. Vystudovaná etnomuzikoložka si ve hře uchovává stopy hudby Tuaregů, které potkala Nigeru, soustavně zkoumá potenciál a limity svého nástroje a osobitý výraz rozvíjí také improvizací a psaním. Spolupracuje například s Jacquesem Demierrem, Antoinem Längem, Davidem Meierem, Edem Williamsem, triem tangent+mek, Quatuor LGBS, Recueil des wonders, Le UN, Insub Meta Orchestra nebo Grand Chahut Collectif.
LIONEL MARCHETTI je skladatel musique concrète, hráč na Revox B77, analogové a digitální syntezátory a na acousmonium. Jeho hudební skladby jsou považovány za skutečné kino pro uši. Začínal jako samouk, když objevil katalog musique concrète s Xavierem Garciou – dnes na lyonské univerzitě pořádá workshopy zaměřené na reproduktor, nahraný zvuk a musique concrète. Pravidelně vystupuje v duu s Jérômem Noetingerem, s kolektivem Le Cubewith (Christophe Auger , Étienne Caire, Christophe Cardoen, Xavier Quérel, Jérôme Noetinger, Gaëlle Rouard), který mimo jiné naživo doprovází filmy, nebo s kolektivem Archipel (Emmanuel Petit, Mathieu Werchowski, Sophie Agnel, Fabrice Charles, Pascal Battus) . Od roku 1992 pořádá spolu s Olivierem Capparosem pro France Culture pravidelné workshopy zaměřené na rozhlasovou tvorbu, píše poezii a rozvíjí teoretické úvahy o musique concrète a umění reproduktoru. Jeho alba vycházejí na renomovaných značkách jako Editions Mego, Room40, Pogus, Musica Genera, Monotype Records nebo Erstwhile Records.
Mikuláš Odehnal jako LIŠAJ debutoval na Genot Centre v roce 2015 s EP Szara. Předložil zde nekompromisní, ale přitom intimní odpověď na to nejabstraktnější ze současné rapové hudby, když své jen těžko rozklíčovatelné texty utopil pod nánosem reverbu, plíživých beatů a mrazivých terénních nahrávek. Následně byl Lišaj v anketě serveru Aktuálně.cz hudebními odborníky označen za největší domácí objev letošního roku. V roce 2017 se objevil jako český zástupce mezinárodního projektu Shape, platformy zaměřené na podporu, propagaci a mobilitu inovativních hudebních a audiovizuálních evropských umělců skrze koncerty, umělecká představení a výstavy. Následovala další nahrávka na Genot Centre Mezina (2018), která pokračovala v originálním propojování terénních nahrávek a droneových textur, pomalých beatů i znepokojujícího noise a volného proplouvání mezi žánry. Lišajova hudba je do značné míry abstraktní, ale zpravidla vychází z konkrétních zvuků. Díky kvalitě svých nahrávek sdílel Lišaj pódium například s Nadja, Mohammad, Grahamem Lambkinem, Gnod, nebo Lightning Glove.
Spolupořadatelem akce je Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby Slezské univerzity v Opavě.
Kontakty a otevírací doba
Bludný kámen, z.s.
Gudrichova 6,
746 01
Opava
bludnykamen@bludnykamen.cz
IČ: 66144108
Facebook
Youtube
Instagram
Newsletter
Galerie Cella
Matiční 4,
746 01
Opava
Út-Čt: 9-11 13-17
Hovorny
Masarykova tř. 22,
746 01
Opava
Po-Ne: 0-24
Matiční dům
Matiční 2,
746 01
Opava
Činnost Bludného kamene je finančně podpořena z dotace Ministerstva kultury ČR.