Hans Peter Kuhn: 

Undefined Landscape IV / Nevymezená krajina IV

Do prostoru původní klášterní oratoře, která navazuje na hlavní výstavní sál Domu umění, navrhl německý umělec Hans Peter Kuhn světelně-zvukovou instalaci Undefined Landscape IV / Nevymezená krajina IV. Mediální instalace pracuje s působivou světelnou atmosférou a komplexní zvukovou kompozicí pro 16 reproduktorů. Každý reproduktor je spárovaný s běžnou stolní lampou. Mezi dvěma frekvencemi zvukového a světelného vlnění jakoby vznikalo zvláštní bezčasí. Každý pár stojí osamoceně a vytváří si svůj uzavřený prostor pro výměnu informací. Vakuum mezi dimenzemi. Kosmická krajina s šestnácti bílými děrami, které jsou spolu propojeny a komunikují prostřednictvím skrytého galaktického systému. Zároveň společně prostupují do svého okolí a sehrávají se v jednom působivém světelně-akustickém univerzu. Světlo i zvuk vyplňují fyzický prostor oratoře, zároveň jej však přesahují do všech směrů, prolínají se s přiléhající instalací Matěje Franka a nehmotně vstupují i do presbytáře kostela sv. Václava.

Instalace Undefined Landscape byla dříve představena na výstavách v japonské Tokushimě (2007), v Berlíně (2008) a v belgickém Mons (2011). Výstava v Domě umění probíhá paralelně s Kuhnovou výstavou v Galerii Cella pořádanou Bludným kamenem (Hans Peter Kuhn: Cycles / Cykly, Galerie Cella a Hovorny, 3. 5.–20. 6. 2024).

Hans Peter Kuhn (*1952)

Žije a působí v Berlíně a v Amino (JP)

Německý umělec a skladatel Hans Peter Kuhn je aktivní na mezinárodní umělecké scéně od konce sedmdesátých let. V době, kdy jako zvukový technik a autor zvuku pracoval v divadle Schaubühne am Halleschen Ufer v Berlíně, začal spolupracovat s výraznými osobnostmi soudobého divadla, choreografie, scénografie a tance. Tato spolupráce jej spojila mj. s avantgardním americkým režisérem Robertem Wilsonem, s nímž od té doby Kuhn spolupracoval na více než třiceti představeních a instalacích. V roce 1993 společně získali ocenění Zlatý lev na Bienále v Benátkách. Od osmdesátých let Kuhn kromě zmiňovaného působení v prostředí současného divadla a tance vystupuje i jako umělec a autor prostorových instalací. Jeho hlavním zájmem je prostorové působení světla a zvuku. Dokonalé ovládnutí technologií mu umožňuje precizně utvářet prostředí ať už pracuje uvnitř galerie nebo v exteriéru. Rozměrné site-specific instalace ve veřejném prostoru připravil mj. v New Yorku, Leedsu, Singapuru, Pittsburghu nebo v Berlíně. Jeho dílo je zastoupeno v předních zahraničních sbírkách a vystavoval v institucích v Evropě, Spojených státech, Japonsku a v dalších zemích. Od roku 2012 vyučuje na Univerzitě umění v Berlíně. Výstavy Cycles / Cykly v Galerii Cella a následná Undefined Landscape IV / Nevymezená krajina IV v Domě umění v Opavě jsou jeho prvním představením v České republice.

www.hanspeterkuhn.com

PAUL PANHUYSEN: KDE BYDLÍ APOLLÓN / WHERE APOLLO DWELLS
12. 11. 2024 – 30. 1. 2025
Cella Gallery
Curator: Miloš Vojtěchovský

The exhibition opening will take place on Tuesday, 12 November, at 6 PM at Cella Gallery.

The fifth exhibition in a series focusing on prominent European artists who have expanded the concept and boundaries of sound art will present the work of Paul Panhuysen (1934–2015). Where Apollo Dwells offers a small selection from the multifaceted and extensive oeuvre of this interdisciplinary artist and curator, who is often mentioned alongside significant figures in the history of intermedia art from the second half of the 20th century. At Cella Gallery, we will present the sound installation titled ‘La vie est une guitare sur la quelle vous nʼaimez jouer que même air éternellement’. Francis Picabia (Life is like a guitar, on which you only like to play the same eternal melody), which premiered at the Transparent Messenger symposium in Plasy in 1994. The work consists of twelve metal discs arranged on the floor in a constellation based on the so-called “magic square” by the Baroque mathematician and poet Claude Gaspar Bachet de Méziriac. Beneath each disc is an amplifier and speaker, connected to a relay with sound chips that constantly combine twelve identical short melodies. Panhuysen also employed the mathematical combinatorics of “magic squares” in a series of large colour prints titled ‘Two Families of 64 Squares’, referring to the methods used by John Cage in graphic musical scores. For Panhuysen, logic and magic are integral parts of one concept of reality and creation. The installation also includes photographs and examples from the publishing activities of Het Apollohuis (The Apollo House).

Paul Panhuysen (1934–2015) was a Dutch composer, visual and sound artist, and curator. He was the initiator and founder of the international art centre Het Apollohuis in Eindhoven (1980–2001). The former tobacco factory, where he worked and lived with his wife Hélène, combined functions as a gallery, studio, artist residency, and organisational infrastructure for the creation and presentation of sound installations, sculptures, free improvisation concerts, and experimental and electronic music. Panhuysen studied visual arts at the Jan van Eyck Academy in Maastricht and sociology at Utrecht University. After experimenting with abstract expressionism (around 1964) and minimalism (until 1966), he turned to music, sound art, performance, and installations under the influence of the Fluxus movement. His social engagement and belief in the mission of experimental art as a catalyst for social change developed from the 1960s onwards. In 1967, he founded the Free Community of the Global City of Peace and Joy, and a year later, the multinational improvisation music ensemble Maciunas Ensemble. From the 1980s onwards, he led Het Apollohuis. In his sound installations, he often combined long stretched piano strings, either mechanically or electronically triggered, with everyday objects. He exhibited, performed, and curated numerous exhibitions and festivals across Europe, the USA, and Asia. Under the roof of Het Apollohuis, he released several sound recordings and catalogues.

The exhibition was supported by a grant from the Ministry of Culture of the Czech Republic, the Statutory City of Opava, and the State Fund for Culture.

Katalin Ladik: Homo Ludens
27.8.–31.10.2024
Cella Gallery, Matiční 4, Opava
Opening will take place on Tuesday 27th August, 6pm at Cella Gallery.

curator: Jakub Frank

The exhibition of Katalin Ladik is the fourth in a series dedicated to leading European artists who expand the concept of sound art in their work. At the HOMO LUDENS exhibition, Ladik presents a video reflecting her poetic works to date, collages, scores, visual works, and recent creations from the series “embroidered sounds” and “singing chests.” These works are complemented by samples and documentation of key projects from the 1970s and 1980s. The opening will feature a performance by the artist, in which she will present her sonic poetry. The exhibition aims to present Katalin Ladik as an artist capable of continuously coming up with new ideas, revisiting past projects and updating them for the 21st century, but above all, always carefully listening to and interpreting her surroundings through her own sonic language.

Katalin Ladik (born 1942) is a Hungarian artist, performer, and poet born in Serbia and currently based in Budapest. Although she primarily identifies as a poet, she leaves the boundaries of poetry completely open, which in her work means a free transition from written text to visual collages and graphic scores, to performances and actions, vocal interpretations of written or visual symbols, and even to radio and theater production. Between 1973 and 1976, she was a member of the Bosch+Bosch group. She currently collaborates with her partner, Josef Schreiner.

Představení monografie Matěje Franka Smrt Slunce. Prázdná místa, která vychází u příležitosti stejnojmenné výstavy, proběhne ve čtvrtek 8. srpna v Domě umění v Opavě. Publikace vychází v edici Bludného kamene. V rámci představení proběhne komentovaná prohlídka výstavy a koncert experimentálního hudebníka Martina Režného. 

Kniha obsahuje kromě podrobné dokumentace výstavy v Domě umění také přehled Frankovy tvorby od roku 2013 do současnosti a řadí ji do tematických kapitol, které uvádějí texty mezinárodního kolektivu autorů a autorek. Texty do publikace přispěli britský historik umění Mark Gisbourne, čeští historici umění Viktor Čech a Miloš Vojtěchovský a jihokorejská kurátorka Jieon Lee. Úvodní text napsala Barbora Kundračíková, editorka knihy a kurátorka výstavy. Společně s Matějem Frankem knihu pro tisk připravil grafik Pavel Coufalík. 

Publikace vychází v autorské edici deseti kusů, které pro autora připravilo olomoucké Centrum grafických papírů. Vydání druhého nákladu je naplánováno na září 2024. Jako doprovodnou publikaci k výstavě pořádané Opavskou kulturní organizací, která trvá do 18. srpna, knihu vydává spolek Bludný kámen.

Vydání finančně podpořilo Ministerstvo kultury ČR. 

Smrt Slunce
 
Mezi okamžikem smrti Slunce – jeho vyhasnutím – a momentem, kdy se o něm dozvíme, uplyne asi 8 minut. To odpovídá době, kterou potřebuje světlo – a v tomto případě tma – k překonání vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí. O momentu, který se odehrál v minulosti, bychom neměli v daném okamžiku tušení a museli bychom jen nést fatální, nedozírné a nepředvídatelné následky.
 
Kolik smrtí Slunce v současné době probíhá a po které nastane kolaps toho, co známe? Pandemie Covidu, která na chvíli zastavila svět? Útok impéria, které zapomnělo zkolabovat, na Ukrajinu? Útok teroristů na Izrael a následné nepochopitelné nevybíravé srovnávání Gazy se zemí? Atentáty na vrcholné politiky v Evropě i USA? Toto je jen stručný výčet možných smrtí sluncí týkající se střední Evropy, a k jejichž následkům zatím nedohlédneme. 
 
Krátce po zahájení výstavy mi někdo, nepamatuju si kdo, rozšířil mou perspektivu. Zmínil  zrození nových Sluncí, které možná už proběhlo a probíhá, o nichž se ale dozvíme se stejným zpožděním.
 
18.7.2024 Matěj Frank

PETER ABLINGER: NICHT WIR / NOT US
Cella Gallery, Matiční 4, Opava
28.6.–15.8.2024

The opening will take place on Friday, June 28 at 5:00 PM at Cella Gallery.

Curator: Jakub Frank

The exhibition of Peter Ablinger, an Austrian composer and sound artist living in Berlin, will be the third in a series of exhibitions dedicated to leading European sound artists who have shaped the medium of sound in a gallery environment.

Peter Ablinger’s artworks will be presented in the Czech Republic for the first time at a solo exhibition. In the spaces of Cella Gallery, works from the Weiss/Weisslich series, dedicated to the deep exploration of white noise, which Ablinger has been developing since 1980, will be exhibited. The installation 12 Kassettenrekorder (12 tape recorders), accompanied by instructions for its operation, will be inaugurated with a performance at the exhibition’s opening. It will be complemented by a series of objects Kopfhörer (Headphones), Schneckengehäuse (Snail Shell), and Rauschempfänger (World Receiver), in which Ablinger guides the visitor to sharpen their listening and tune their auditory apparatus.

One of Ablinger’s newest installations, Nicht Wir (Not Us), which will be presented at the exhibition, utilizes the effect of resonance and feedback occurring in a closed circuit. Nicht Wir thus becomes an independent entity that sounds without the need for external input, reflecting only the acoustic properties of its surroundings. “Sometimes, when we get too close to the installation, it decides to go silent on its own and starts sounding again once we move away.”

The exhibition was financially supported by the Ministry of Culture of the Czech Republic, the Statutory City of Opava, and the Austrian Cultural Forum in Prague.

Cella Gallery and Hovorny
3. 5. – 20. 6. 2024

The opening will take place on 3rd May at 18:00 in front of Hovorny at Masaryk Avenue 22, then we will move to Cella Gallery.

The exhibition at Cella Gallery will present Hans Peter Kuhn as the author of impressive audiovisual compositions (Richtungsweisend, 2020) and also as a composer whose sound compositions can take forms that are completely reduced and inaudible (Aus der Tiefe, 2007/2024). For Hovorny, Hans Peter Kuhn has prepared a scenographic installation called Cycles. He sets aside all technologies and tells a story of a consumptive cycle without beginning or end from discarded materials.

Hans Peter Kuhn (*1952)
Lives and works in Berlin and in Amino (JP)
German artist and composer Hans Peter Kuhn has been active on the international art scene since the late 1970s. During his time working as a sound technician and sound designer at the Schaubühne am Halleschen Ufer theater in Berlin, he began collaborating with prominent figures in contemporary theater, choreography, scenography, and dance. This collaboration notably connected him with avant-garde American director Robert Wilson, with whom Kuhn has since collaborated on more than thirty productions and installations. In 1993, they jointly received the Golden Lion award at the Venice Biennale. Since the 1980s, Kuhn has also worked as an artist and author of spatial installations, in addition to his involvement in contemporary theater and dance. His main interest lies in the spatial effects of light and sound. His mastery of technology allows him to precisely shape environments whether working inside galleries or outdoors. He has created extensive site-specific installations in public spaces in New York, Leeds, Singapore, Pittsburgh, and Berlin, among others. His work is represented in leading international collections and has been exhibited in institutions across Europe, the United States, Japan, and in other countries. Since 2012, he has been teaching at the University of the Arts in Berlin. The exhibitions Cycles / Cykly at the Cella Gallery and the subsequent Undefined Landscape IV / Nevymezená krajina IV at the House of Art in Opava are his first presentations in the Czech Republic.
www.hanspeterkuhn.com

MILAN KNÍŽÁK: BROKEN MIND
March 7th – April 18th 2024
Cella Gallery, Matiční 4, Opava
The opening will take place on Thursday, March 7th at 6PM at Cella Gallery on Matiční Street.

curator: Jakub Frank
collaboration: Petr Studený

In the years 2024–2025, Bludný kámen prepares a series of exhibitions dedicated to leading European sound artists with an emphasis on the pioneering and early experimental approaches of artists from the older and middle generations. In Cella Gallery and Hovorny, we will introduce sound works by Milan Knížák, Hans Peter Kuhn, Peter Ablinger, Katalin Ladik, Paul Panhuysen in solo exhibitions. Concurrently, we invite figures from the sound art scene and musicians from the younger generation who will prepare interpretations, reactions, or dialogues with the works presented at the exhibitions as part of accompanying events.

Milan Knížák (*1940) has been an active participant in artistic and social events since the 1960s. The beginnings of his career, which also include the works presented at the Broken Mind exhibition, can be considered exceptional not only in Czechoslovakia but also in an international context. Knížák’s innovative approach to music and sound, active connection with the Fluxus movement, and compositional activities all led to his proper recognition on the international art scene. His work from the 1980s and 1990s can be seen as a specific contribution to artistic postmodernism, where Knížák, among other things, connects fine art with fashion or furniture design. Knížák’s post-revolutionary activities are closely linked to publicly exposed roles, where he first held the position of rector of the Academy of Fine Arts and subsequently director of the National Gallery. Activities from this period make him a kind of specter of the Czech art scene, and criticism of Milan Knížák’s activities becomes the subject of several artistic projects. Knížák is still an active creator, composer, and writer. In recent years, his public activities (and partly his artistic work) are difficult to separate from the declining conservative right-wing expressions of the political establishment. In addition to Knížák’s own artistic and compositional activities, the period after 2014 is supplemented by his collaborations with Prague musicians Phaerentz and Opening Performance Orchestra, who focus on interpreting Knížák’s early musical and artistic works. Bludný kámen has been dedicated to Milan Knížák’s sound work for a long time; the performance of Broken Music with Phaerentz was presented at the Pohyb–Zvuk–Prostor festival in 2013, and the Aktual University program with Opening Performance Orchestra at PZP 2019.

The exhibition at the Cella Gallery will focus on Knížák’s work associated with sound, primarily addressing his iconic cycle Broken Music and further his conceptual scores and performance instructions. It will present his earliest works, pieces associated with the Aktual group, and the Fluxus movement. Through sound recordings and documentation, the exhibition will also showcase the aforementioned collaborations with musicians and musical ensembles.

The exhibition will be open from Tuesday to Thursday, 9AM to 5PM.

KRISTINA FINGERLAND: DAWN
Cella Gallery and Hovorny
15.12.2023–15.2.2024
The opening reception will take place on Friday, December 15, at 6:00 PM in front of Hovorny and subsequently in the Cella Gallery in Opava.

Curator: Anežka Chalupová

In the Cella Gallery and Hovorny, we present a series of exhibitions featuring prominent Czech curators. The final exhibition of this year was prepared by curator Anežka Chalupová, who collaborated with artist Kristina Fingerland.

Kristina Fingerland is a visual artist working at the intersection of illustration, object, performance, authorial text, and installation. She graduated from the Illustration Studio at UMPRUM in Prague. During her studies, she participated in an internship in the Sculpture Studio there and briefly studied in the Painting Studio III at the Academy of Fine Arts. She has showcased her work in solo and group exhibitions, including venues such as GAMPA, Pardubice (Mlýnský ostrov. MølleØy, 2023), Display, Prague (Not Only Nuclear Family: Recipes for Happiness, 2022), Kostka Gallery at MeetFactory, Prague (Dvorní asistentka velké sestry Miry, 2022), Jelení Gallery, Prague (Zprávy z Oikos: Alma, Diamon, melogové a gulmy, 2021), Dukla Gallery, Ostrava (Mlazí, 2021), and Entrance Gallery, Prague (Softshell, 2020). During her studies, she also created several authorial books, including Post Mortem and Oikos. In the exhibition at Bludný kámen, the artist will present her latest watercolor paintings on paper in combination with textiles.

Anežka Chalupová is associated with the hunt kastner gallery in Prague and the 8smička art zone in Humpolec. Together with Sim Binko and Šárka Havlíková, she co-founded Saloon Praha in 2020, a platform for women professionally engaged in the art scene. As a curator, she has prepared exhibitions such as “Ruka na konci ramene: (Spolu)práce v českém a slovenském umění” (8smička, with Ondřej Horák), “Místa chvění: Zvuk jako médium” (8smička, with Jakub Frank), and most recently the exhibition of Jindřiška Jabůrková: Endless Flow (hunt kastner, with Vítem Novák). In Humpolec’s 8smička, she is the curator of the Graphic Cabinet (featuring artists like Inge Kosková, Lenka Falušiová, Olaf Hanel) and the shop window gallery 8smička Light (featuring artists like Matěj Frank, Sára Skoczková, Tereza Bonaventurová).

VĚTRNÉ KRAJINY
Galerie Cella a Hovorny
21.9.–30.11.2023
Vernisáž proběhne ve středu 20.9. v 18h před Hovornami a následně v Galerii Cella v Opavě.

Kurátorka: Lenka Dolanová

Karel Adamus, Kateřina Boudriot–Bažantová, Valentin Držkovic, Ladislava Gažiová, Tomáš Hrůza, Michal Kindernay, Milan Maur, Tomáš Moravec, Jan Poupě, Jindřich Prucha, Zdenek Rykr, Helena Salichová, František Scholtz, Adéla Součková, Lucie Vítková

Grafické řešení: Klára Zahrádková
Architektura: Matěj Frank

Výstava zkoumá způsoby zachycení extrémních meteorologických situací. Mezní zkušenosti související s počasím se stávají odrazem vnitřního světa, ale i nestálosti a neustálého plynutí. Vítr je jeden ze základních meterologických prvků a jeden z nejvýznamnějších činitelů prostředí, v němž žijeme. Všudypřítomný, ale viditelný jen prostřednictvím svého působení.

Pro naše předky byl vítr záhadou a připisovali jeho účinky různým božstvům. Od počátku jeho využívání v dopravě a pro získávání energie větrné jevy pečlivě sledujeme a zaznamenáváme jeho směr a rychlost stále dokonalejšími přístroji. Ve stejné době, kdy vznikaly první anemografy, tedy v polovině 19. století dochází k vrcholnému rozvoji evropské romantické krajinomalby. Název výstavy je vypůjčen z názvu kresebného cyklu Zdenka Rykra (1931), v němž zachytil pohyb větru pomocí spirálovitých čar pokrývajících celou plochu.

Zobrazení větrných jevů může sloužit jako metafora rozervanosti či vnitřní krize, případně signalizuje životní zvraty. Naše emoce a změny nálad mohou souviset i s proměnami počasí, které – jak ukazuje současná situace – nelze zcela pochopit ani ovládnout. Nepředvídatelných situací v období antropocénu v důsledku lidských aktivit stále přibývá i v dosud spíše poklidné střední Evropě, častější jsou vichřice, v posledních letech se objevila i u nás ničivá tornáda. Meteorologické jevy nás konfrontují s něčím, co zůstává do značné míry mimo náš vliv a může narušit náš pocit stability.

_____________

„Vtom se stalo něco divného. Chalupa se otočila dvakrát nebo třikrát dokola a pomalu se začala zvedat do výše. Dorotka měla najednou pocit, jako by letěla v obrovském balónu. Severní a jižní vítr se srazily právě tam, kde stála chalupa, a přesně na tom místě se vytvořil střed víru. Uvnitř víru je vzduch obyčejně klidný, ale tlak větru na chalupu byl ze všech stran tak silný, že ji zvedal stále výš a výš, až se dostala na vrchol vichřice. Tam zůstala chalupa trčet a vichřice ji unášela pryč, mnoho a mnoho mil daleko, tak lehounce, jako byste nesli pírko.“/L. Frank Baum, Čaroděj ze země Oz. Překlad Jakub Markovič. Praha, 2000/

Recenze Jaroslava Michny, Na větrné Celle, Artalk.cz, 22. 11. 2023
https://artalk.info/news/na-vetrne-celle

Větrné krajiny – vernisáž
Foto(c) Kuba Kožiál, Bludný kámen

Větrné krajiny – instalace
Foto(c) Kuba Kožiál, Bludný kámen

Vystavující: Michal Durda a Zuzana Černocká, Monika Markytánová, Martin Zahradník, Veronika Kubošová, Marie Paterová, Martina Minařík-Pavelková, Václav Minařík, Kateřina Musilová, Ivana Štenclová, Tereza Svatošová, Tomáš Skalík, Zuzana Bittnerová, David Holubec, Petr Bulava, Prokop Harazim, Karolína Liberová, Lenka Vítková, Martina Melecká, Anna Ulahelová, Laura Pavelková, Nikol Poštulková, Jakub Rusnáček, Marek Grygarčík, Barbora Kostková, Barbora Hánová, Natálie Balková, Daniel Barták, Lukáš Pavlíček, Ondřej Géla, Jamie Hrabců, Michal Kaštovský, Maru Novakova, Bára Olejníčková, Karolína Schön, Markéta Balcárková, Jitka Janečková, Sára Hold, Pavel Ochotský, Zuzana Moldříková, Marie Bernardová, Denisa Dačírková, Markéta Benatzká, Kateřina Turková, Veronika Orthen

Místo: Areál Továrny Litultovice 168, Litultovice 168, 747 55 Litultovice
Vernisáž 1. 7. v 16:00 (v rámci kulturního festivalu Hadámku hobluj! 2023)
Ukončení: 6. 12. 2023
Pořadatel: Továrna Litultovice, Art Consultancy, Bludný kámen
Kurátoři: Tomáš Skalík, Martin Klimeš
Mediální partner: Umělecké obory Střední školy průmyslové a umělecké, Opava

Výstava bude zahájena v rámci festivalu HADÁMKU HOBLUJ!

Výstava představít práce absolventů Střední školy průmyslové a umělecké v Opavě, která v letošním roce slaví 30 let od založení.

Contact and opening hours

Bludný kámen, z.s.

Gudrichova 6,
746 01 Opava
bludnykamen@bludnykamen.cz
IČ: 66144108
Facebook
Youtube
Instagram
Newsletter

Cella Gallery

Matiční 4,
746 01 Opava
Tue–Thu: 9–17

Hovorny

Masarykova tř. 22,
746 01 Opava
Mon–Sun: 0-24

The activities of Bludný kámen are financially supported by grants from the Ministry of Culture of the Czech Republic and the Statutory City of Opava.