Po vernisáži Karolíny Liberové a Evy Koťátkové v Galerii Cella se přesuneme do Matičního domu, kde od 20 hodin proběhne koncert dvou audiovizuálních projektů – PHOLO a DoShaska.

PHOLO je čerstvý multidisciplinární projekt tvořený hudebníkem a dvěma video-umělci působícími v Itálii. Hudební performance Paola Possidente kooperuje v reálném čase s vizuálním doprovodem Celeste Correale a Roberta Viett. PHOLO zkoumá možnosti interakce mezi zvukem tvořeným akustickými perkusemi, modifikovanými elektronikou, a abstraktně dynamickým vizuálem. Hudba a videa společně vytvářejí pohlcující okamžik zničení zahrnující umělce i publikum, s cílem prozkoumat neobvyklý psychofyzický stav, pocit hloubky související s meditací.
https://vimeo.com/540816851

Hudební uskupení DoShaska! vzniklo na jaře roku 1989 a vycházelo z punkového undergroundu Severních Čech. Kromě klasických nástrojů jako kytara, basa, bicí, které se ovšem používaly nestandardním způsobem, patřily k „nástrojům“ industriální rekvizity jako kovový odpad, tranzistorové rádio nebo pískací hračky, vystoupení měla charakter improvizovaných performancí.
Postupně se měnilo personální i nástrojové obsazení, dominantní základ začal tvořil sampler a práce se smyčkami, to vše doplněno živými nástroji. Hudební projev se také posunul k ambientnější podobě s etnickými prvky. 
V současnosti DoShaska! na svých vystoupeních nabízejí hypnotický rituál s výrazným rytmickým základem, hlukovými strukturami, vokály a procesovanými dechovými nástroji. Nedílnou součást představuje vizuální složka, kdy projekce z připravenýchh obrazových smyček je také vytvářena živě. Každý koncert je tak odlišný, hudební set se dle charakteru akce a atmosféry může pohybovat spíše v temném ambientním žánru, pulzovat v dubovém tempu nebo přes agresivní beaty vygradovat až do zběsilé noisové smršti. Tematicky se tvorba od počátku dotýká „reality za realitou“, světa snů, magie, ale zároveň je vždy přítomen silný surreálný a ironický prvek a postupy prozrazující afinitu k tzv. nízkému umění – B-movies, obskurní okultismus a braková literatura.
https://open.spotify.com/artist/1RXEsW4RjXv3694eKrRNKY…
https://youtu.be/-4UVdKULHLM

🔶V neděli 15. 11. jsme vyhodnotili 43 projektů, které přišly v odpovědi na výzvu Pohyb – Zvuk – Meziprostor | OPEN CALL. Děkujeme všem, kteří nám své projekty zaslali. Kvůli vysoké kvalitě jsme se rozhodli podpořit pět tvůrčích kolektivů a jejich spolupracovníků.

🔶Výsledky uvidíte 17. 12. na online festivalu Pohyb – Zvuk – Meziprostor.

🔷Ian Mikyska a Prokop Jelínek: Básně/studie
🔷Lucie Páchová, Jan Kulka, Klaas Boelen, Maria Komarova: Nemůžu jinak
🔷Teraza Silon a Zeynab Gueye: Lamenty pro lásku, jakou nepoznaly*i
🔷Al Yakubouskaya a Alois Yang
🔷Radim Labuda a Petr Vrba: Fermentation Revisited

Open call k udělení tří tvůrčích příspěvků na realizaci a dokumentaci díla z kategorie intermediálního umění, performance, experimentální hudby a příbuzných oborů. 

Bludný kámen ohlašuje otevřenou výzvu na realizaci a profesionální dokumentaci uměleckých projektů, performancí a jiných intermediálních aktivit určených k online audiovizuální prezentaci. Open call je určen primárně umělcům a umělkyním, performerům a performerkám, hudebníkům a hudebnicím a jejich spolupracovníkům a spolupracovnicím z technických oborů, jejichž živobytí je ohroženo současnou nouzovou situací. Projekty budou představeny veřejnosti v rámci on-line verze festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor, která se uskuteční 17. prosince 2020. 

Podpora je určena tvůrcům působícím v České republice. Podpora je určena především na honoráře, produkční náklady a materiály k realizaci díla a jeho dokumentaci a není primárně určena k nákupu trvalých prostředků. V oprávněných případech je možné žádat o vyšší příspěvek.

Deadline pro zasílání návrhů je 10. listopadu 2020.

Komise složená z členů Bludného kamene rozhodne o podpoře projektů do 5 dnů od deadlinu. Výsledné videodokumentace projektů spolu s konečným vyúčtováním je nutné odevzdat do 15. prosince 2020. Záznamy projektů budou zveřejněny 17. prosince prostřednictvím facebookové stránky Bludného kamene v rámci online verze festivalu experimentální tvorby Pohyb – Zvuk – Prostor.

Při přípravě vaší akce sledujte aktuální situaci a respektujte upozornění a omezení stanovená vládou.

Nabízíme:
– finanční podporu projektu do výše 30 000 Kč
– účast na on-line verzi festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor

Deadline k podávání přihlášek:
– 10. listopadu 2020

Požadavky:
– stručný abstrakt plánovaného projektu – do jedné A4
– obrazová / zvuková dokumentace, skici, podobné starší práce, odkaz na video
– návrh rozpočtu
– odevzdání videozáznamu a vyúčtování projektu do 15. prosince 2020

Projekty zasílejte na bludnykamen@bludnykamen.cz s předmětem „Pohyb – Zvuk – Meziprostor“.

Bludný kámen je spolek a kolektiv, který 25 let působí především v Opavě a Ostravě jako organizátor kulturního dění, pořadatel výstav, přednášek, veřejných diskuzí, prezentací mladých osobností, performancí, happeningů a koncertů experimentální hudby. Hlavním zájmem Bludného kamene je mapování a prezentace současného uměleckého dění v podobách, které se mnohdy ocitají na okraji zájmu veřejnosti, čímž nabízí důležitou alternativu k hlavnímu kulturnímu proudu v regionu.
Bludný kámen na jaře zareagoval na nařízenou izolaci spuštěním pravidelného cyklu online přenosů s názvem Izolovaná spojení. Jeho cílem bylo udržet naživu pozastavenou kulturní aktivitu a podpořit vizuální umělce, performery, hudebníky, básníky a další tvůrce. Během osmi týdnů Bludný kámen podpořil 31 umělců z devíti evropských zemí. 
Pohyb – Zvuk – Prostor je festival experimentální tvorby, který se každoročně koná na podzim v Opavě a Ostravě. Pravidelně se během něj představují jak čeští, tak zahraniční hudebníci a umělcí pohybující se napříč médii. Jubilejní 20. ročník festivalu proběhne v roce 2020 online.

Koncert proběhne v rámci doprovodného programu k výstavě Souostroví ve Slezance.

PRZEPYCH (PL)
Srozumitelnou reakcí na nadbytečnost je askeze. Tyranii minimalismu vzdorují osvobozující síly přebytku (pol. Przepych).
Przepych zkoumá svá vlastní omezení snížením techniky na minimum a roztažením formy na maximum. Pomocí nejmenších dostupných prostředků se snaží maximalizovat expresivní sílu. Někdy převládá pot a slzy a někdy myšlenka a umírněnost.
Kytary a bicí jako nástroje kompozice odkazují k synkretickému rocku v opoziční scéně, funk-hitting no wave a post-punku, který si přál proměnit svá omezení v neomezený prostor. Przepych je odpovědí na tyto snahy.
Členové kapely jsou známí z projektů Kurws, Ukryte Zalety Systemu (UZS), Norymberga, Pustostany a další.
przepych.bandcamp.com
facebook.com/przepychband


MONSTRE (FR)
„Minimální a upřímné lalala. Unesla je nevysvětlitelná náhoda. Dva dechy, trocha naivity, trochu čarodějnictví.“Girl avant punk z Lyonu. Bývalá trojice v duo fázi. Zvuk podobný garáži, svými prostředky post-punkový, nadšeně amatérský a minimalistický v přístupu.
https://www.facebook.com/monstrelafelure/
https://monstrelafelure.bandcamp.com/


REK
Instrumentální noise rock (bass and drums) ve složení – Cíkal (Depakine chrono, Microvomit, Stárneš) + Sokol (Nuly, India) vzešlá z podhoubí budějovického labelu NAAB. Jarda Jágr na houbovým čaji.
https://rek68.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/REKREKREK68

Koncert/rituál/performance z cyklu Pohyby-Zvuky-Prostory.

Antez je francouzský světoběžník, bubeník a zvukový performer, který zkoumá akustické jevy prostřednictvím jejich výrazného fyzického účinku a vnímání. Improvizuje, vytváří zvukové instalace, působí v divadle, zabývá se tancem, filmem… Jeho aktuální projekt Continuum, který rozvíjí již 5 let, jsou piecy pro tělesný pohyb a bicí nástroje. Vyznačují se akustickými emisemi dlouhých zvuků a hluků působících hypnoticky. Jeho práce je aktualizací tajemných pohybových a zvukových rituálů, jejichž prožití není nepodobno hlubinné psychoterapeutické seanci. Antezovy Kontinua mají nezvyklé zvukové textury, rozšiřují běžný rejstřík způsobů hry na bicí nástroje, který pak umožňuje vytváření emočně nesmírně působivých hluků. Antez zpočátku využíval převážně činely, ale postupně začal hledat jakýkoli typ perkusivních objektů, které sami určovaly rozvoj jeho práce. Na posluchače-diváka je kladen jistý požadavek, aby se ponořil do intimity zvukové hmoty a oddal se obřadu rozvíjení zvuku od obtížně slyšitelných úrovní po ultraintenzívní sekvence, od jemných zvukových hustot po nasycení celého prostoru.
http://www.antez.org/interpenetration2_v

ZAZPÍVAT DOMA NEBO NA VEŘEJNOSTI NEJMÉNĚ 25 PÍSNÍ
Začátek v ulici Matiční v Opavě.
Výzva pro veřejnost.

Zpívání se uskuteční v rámci projektu „Nejméně 25“. Ten připravil Bludný kámen k připomenutí čtvrť století výročí založení svého spolku. Jednotlivé aktivity celého projektu se budou uskutečňovat v průběhu letošního roku. Jeho obsahem je dvacet pět výzev určených veřejnosti, umělcům a především do vlastních řad spolku. Výzvy a apely Bludného kamene můžeme vnímat jako parafráze některých avantgardních konceptů, jako jistou ironizaci domněle spasitelských návodů různých pokrokových tendencí, ale neméně jako upřímnou snahu přispět drobným dílem lepší kvalitě svého bezprostředního okolí, společnosti a přírody. Výzvy jsou neseny v duchu dadaistické hravosti, nonsensového humoru, naivní upřímnosti a zarputilé vážnosti.
Budeme rádi, když do toho půjdete s námi!

Pondělí 3.8. od 18 hodin na Matiční ulici v Opavě. Zazpívejme cokoliv a kdekoliv.

26. 6.  2020 – 19:00 – Klubovna Jeden Tag

Dvě kapely pohybující se mezi psychedelií, improvizací a krautrockem.

The Mond = Petr Vrba, Ken Ganfield, Pasi Mäkelä.

Raw Deal = Psychedelic free improv kraut z Napajedlí, Jihlavy a Rosic nad Labem.

Izolovaná spojení
Galerie Cella
19/6 – 24/7 2020

Zahájení proběhne 18/6 v 18 hodin před Hovornami na Masarykově tř.

Pro první vernisáž v době pokaranténní jsme se rozhodli přenést naši dočasnou virtuální činnost do skutečného galerijního prostoru. Dvacet jedna Izolovaných spojení, která jsme pravidelně představovali čtvrtek co čtvrtek na facebookové stránce Bludného kamene se tak setká v jedné prostorové mediální instalaci Matěje Franka.
8 týdnů, 21 vystoupení, 31 umělců.
Více na stránce https://www.facebook.com/events/232828067924096

Po vernisáži v Galerii Cella proběhne koncert improvizačního dua NUN.

V projektu NUN se setkávají dva spoluhráči z improvizační superskupiny IQ+1 – Petr Vrba a Michal Zbořil. Petr Vrba je atlantem české improvizační scény, množství jeho projektů a kolaborací je dnes už nemožné probádat. Jeho zbraněmi jsou trubka a elektronika. Michal Zbořil je hráč na klávesové nástroje, který odolal vábení modulárního trendu a raději pracuje s analogovými standalone přístroji, jako Vermona Perfourmer, nebo Cwejman S1. Můžeme očekávat zvýšené množství dronů a pestrou voničku elektronických zvuků a hluků.
https://vimeo.com/359677771
https://punctumtapes.bandcamp.com/track/nun-05-09-2019

OSMÝ A POSLEDNÍ STREAM – 7/5

🎦Lenka Klodová: Orální striptýz
https://www.artlist.cz/lenka-klodova-611/

Performerka Lenka Klodová patří mezi umělkyně, které u nás formovaly feministické umění a tělesnou performance. Ve svých pracích se otevřeně zabývá sexualitou a vším, co s ní souvisí, ať už jde o vztah muže a ženy, těhotenství, pornografii nebo genderové stereotypy. V současné době Klodová vede Ateliér tělového designu na brněnské Fakultě výtvarných umění a je členkou poroty pro Cenu Jindřicha Chalupeckého. Pro Izolovaná spojení Klodová aktualizovala svou videoperformance Orální striptýz.

🎦O Reche Modo aka Romano Krzych
https://orechemodo.bandcamp.com/
http://rogomichkin.blogspot.com/

Romano Krzych je francouzský zvukový umělec, který posledních devět let působí v českém prostředí jako hudebník, ale také jako organizátor hudebních akcí (např. Kurátor festivalu pražských sluchátek, a Rogomichkin události). Při svých hlukových koncertech obvykle využívá preparované kazetové přehrávače, analogové zvukové efekty nebo piezzo snímače. V časopisu Fullmoon o něm napsali: „Pracuje s elektronickými ruchy, mixpultovými vazbami, zkresleným vokálem či diktafonovými nahrávkami a všechno, co dělá, dokáže převrátit tak, aby každá investice byla předem zabitá a každý deficit maximálně zúročen. Hlavní tvůrčí tajemství Romana Krzycha spočívá v tom, že nikdy nepustí, co se mu už dávno rozpadlo pod rukama.“

🎦Lucie Vítková: Garage Piece
www.vitkovalucie.com

Lucie Vítková je skladatelka, improvizátorka a performerka (akordeon, hičiriki, syntezátor, hlas a step) žijící v New Yorku. Ve svých skladbách se soustředí na sonifikaci (kompozice založené na abstraktních modelech odvozených ze skutečných předmětů), zatímco ve své improvizaci interakcí mezi zvukem a pohybem prozkoumává charakteristiky různých prostor. V pracích z poslední doby se zajímá především o sociálně-politické aspekty hudby ve spojení s každodenním životem a využívá recyklovaný odpad k výrobě zvukových kostýmů.

V rámci Izolovaných spojení představí performance pro kolo, která proběhne v podzemních garážích. Rezonanční vlastnosti prostoru prozkoumá pomocí vlastního hlasu, syntezátoru a různých předmětů.

SEDMÝ STREAM – 30/4
18.00
Darina Alster (CZ)
Mobius Strip
https://darinaalster.tumblr.com/

Performance je transformací stavu izolace. Jde o komunikaci s vnitřním světem, který se v člověku otevítrá, postupně rozpouští hranice osobní identity, je projikován do vnějšího prostoru jenž zpětně tvaruje individuum.
Jedinec dále nerozlišuje mezi vlastní polohou, světovými událostmi a empatií pokojových květin.

Darina Alster je umělkyně, ktera o sobě dává vědět zřetelně formulovanou výpovědí o hranicích a limitech dnešního světa. Narušuje konvenčně vnímané hranice, otevírá nejrůznější tabu a kriticky se vyslovuje ke společnosti. Zajímá ji okamžitá sociální skutečnost, ale taky neměnné danosti lidské duše, archetypy a tajemství.
_________________

19.00
Kamila Elżbieta Wolszczak & Dominika Katarzyna Borkowska (PL/NL)
PARAperformance online
https://kamilawolszczak.wordpress.com/
https://vimeo.com/borkowska
https://facebook.com/paraperformancepara/
https://instagram.com/paraperformance/

Současná globální situace spolu se společenským odstupem přinutila mnoho lidí k fungování ve vzdálené kooperaci, vztazích a kreativitě. Pro PARAperformance to není nic neobvyklého, jde v podstatě o pokračování jejich společné tvorby, která se v posledních několika letech odehrává především prostřednictvím odloučené spolupráce (Kamila žije v Holandsku, Dominika v Polsku).

V akci pro Izolovaná spojení zpracovávají svou virtuální identitu, online setkání, vztahy a sesterství. Prostřednitcvím masek s vlastními obličeji (které využívají v sérii performance nazvané Ring #) se odkazují k virtuální realitě a samy sebe přetvářejí v digitální obrazy. Zaměřují se na vztah mezi blízkostí a vzdáleností, mikrosvětem a makrosvětem, selfie reprezentací a fyzickým tělem v rámci ženských rituálů.
_________________

20.00
Tomáš Hrdina – Noissue (CZ)
https://soundcloud.com/jakoth/project

Hlukově experimentální projekt založený na improvizaci a prostorovém zvuku. Různorodé kompozice vznikající z vrstvení repetetivních a jednoduchých melodií, klidných ambientnich ploch, nebo industriální drone a harsh noise. Zvuk tvořeny syntezátory, snímači, zvukovými generátory, mikrofony a krabičkovými efekty je prostorově distribuován několika aparáty rozmístěnými v mistnosti. Polyfonní konstrukce hlukove stěny je vytvořena dekonstrukcí zvukového signálu. Jeden zvuk můžeme slyšet několikrát jinak.

Tomáš Hrdina je hudebník a mediální umělec, žije v Dánsku a v Česku. Studoval v ateliéru malby u prof. Daniela Balabána a dlouhodobě se aktivně účastnil kulturního a především hudebního života kolem ostravského klubu Plán B a festivalu Chee Chaak.

ŠESTÝ STREAM
18.00
Bára Bažantová (CZ)
Studentka FAVU Bára Bažantová předvede kuchařskou performance, ve které se během přípravy večeře zaměří poetickou formou na otázky spojené s feminismem a osobním aktivismem.Bára Bažantová je anarchistka, která věří na prožitky, zpochybňuje váhu informací a má komplikovaný vztah k pojímání různých druhů hranic.
ocean-prachu.tumblr.com
_________________

19.00
Olga Uzikaeva a Jolon Dixon (Bělehrad/Berlín)

B.O.R.E.D.G.A.Z.I.N.G je pokračující projekt zabývající se současnými společenskými a komunikačními podmínkami, kdy dopad webové technologie na náš každodenní život je nyní větší než kdy předtím. V performance Jolona Dixona a Olgy Uzikaevy bude použit software Zoom – Olga Uzikaevy se momentálně nachází v Bělehradě a Jolon Dixona v Berlíně. Zoom byl původně určen pro obchodní komunikaci. V dnešní době se stal společenským prostorem a prostředkem pro performance a umění.

Jolon Dixon je umělec a skladatel žijící v Berlíně. Jeho práce cílí na vytvoření napětí mezi zvukem, objektem a tělem zápasícím s řadou okolních podnětů.
Olga Uzikaeva je tanečnice a performerka. Ve své současné praxi se zaměřuje na interakci mezi zvukem (hudbou, noisem, mluveným slovem..) a pohybem.
vinyldinosaur.tumblr.com
facebook.com/mov.research
_________________

20.00
Rafani (CZ)

Skupina vystoupí s hudebně-performativním projektem probíhajícím v ateliéru, ve kterém skloubí projekce vlastních videí s noisovým koncertem a s temnou destruktivní performancí.

Tvorba skupiny se vyznačuje kolektivním přístupem a angažovaností ve smyslu zájmu o věci obecné. Rafani se dlouhodobě zabývají uměním ve veřejném prostoru, strukturální podobou výstav, zajímají se též o možnosti metafory, kterou chápou jako druh instrumentu, který může mít aktivizační účinky pro místní prostředí a konkrétní diskurz.
Skupina funguje také jako hudební seskupení, jejich vystoupení lze popsat jako směs noisové improvizační hudby a dark ambientu. Součástí jejich koncertů je i autorská projekce.
rafani.blogspot.com

Kontakty a otevírací doba

Bludný kámen, z.s.

Gudrichova 6,
746 01 Opava
bludnykamen@bludnykamen.cz
IČ: 66144108
Facebook
Youtube
Instagram
Newsletter

Galerie Cella

Matiční 4,
746 01 Opava
Út-Čt: 9-11 13-17

Hovorny

Masarykova tř. 22,
746 01 Opava
Po-Ne: 0-24

Matiční dům

Matiční 2,
746 01 Opava

Činnost Bludného kamene je finančně podpořena Ministerstvem kultury ČR.